Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
"Let's make revolution" - motoryzacja elektryczna dotarła już do Polski
28.07.2011

Marta Cipińska: Hasłem e+ jest "Let's make revolution". Na czym ma polegać ta rewolucja? 

Przemysław Łaszczewski: Rewolucja ta dotyczy zmiany podejścia do mobilności oraz jej wpływu na nasze otoczenie. Promujemy świadome podejście do transportu oraz wdrażamy innowacyjne rozwiązania gwarantujące mobilność naszym Klientom przy zachowaniu zasady ograniczania negatywnego wpływu na przyrodę i człowieka – sami na co dzień korzystamy z pojazdów z napędem elektrycznym, które, jak wszyscy wiedzą – nie wydzielają spalin oraz emitują znikomą liczbę decybeli wpływając w ten sposób również na ograniczenie hałasu w mieście.

 

Projekt e+ to nie tylko samochody elektryczne. Co jeszcze klient może znaleźć w pakiecie Państwa usług?

Przemysław Łaszczewski: Rewolucja polega również na tym, że umożliwiamy już dziś szeroki wachlarz usług - od udostępnienia pojazdu z pełnym pakietem usług aż do zapewnienia „paliwa” w postaci instalacji indywidualnego punktu poboru energii do ładowania pojazdu.

e+ oferuje klientom trzy pakiety pozwalające w pełni korzystać z mobilności elektrycznej:

e+ standard- zawierający wynajem pojazdu, serwis, ubezpieczenie, assistance 24/7, pojazd zastępczy, dostęp do sieci punktów ładowania, miejsca parkingowe na czas ładowania pojazdu, dostęp do panelu Użytkownika on-line.e+ network - zawierajacy dostęp do sieci punktów ładowania, miejsca parkingowe na czas ładowania pojazdu, dostęp do panelu Użytkownika on-line.e+ basic- zawierający instalację indywidualnego punktu ładowania oraz dostęp do panelu Użytkownika on-line.

Obecnie e+ oferuje Klientom trzy modele pojazdów: 2-osobowy samochód miejski Tazzari ZERO, Mitsubishi i-MiEV oraz Peugeot iON.

 

Czy oprócz firm i instytucji publicznych, istnieje także zainteresowanie samochodami elektrycznymi wśród odbiorców indywidualnych?

Przemysław Łaszczewski: Zainteresowanie klientów detalicznych jest coraz większe. Być może jeszcze w tym roku e+ będzie miał gotową ofertę skierowaną do klientów indywidualnych.

 

Oferują Państwo m.in. leasing pojazdów. Czy można je także kupić? Jaka jest wartość takiego samochodu?

Przemysław Łaszczewski: Pojazdy oczywiście można kupić w salonach dealerskich lub bezpośrednio u importera Mitsubishi lub Peugeot. Cena za model Mitsubishi i-MiEV to ok. 160 tyś złotych a za Peugeot Ion ok. 145 tyś złotych.

 

Jaką prędkość rozwija pojazd elektryczny?                                                                                        

Przemysław Łaszczewski: Prędkość podobnie jak w przypadku aut konwencjonalnych zależy od tego, co auto ma „pod maską”. Mitsubishi i-MiEV czy Peugeot iOn rozpędzi się do 130 km na godzinę, ale amerykańską Teslą roadster możemy osiągnąć ponad 230 km/godz. To prawdziwa torpeda. Jej przyspieszenie sięga 3,2 sekundy do 100 km.

 

Jak długo można korzystać z takiego samochodu bez doładowania? I co zrobić jeśli w pobliżu nie ma punktu doładowania?

Przemysław Łaszczewski: Zasięg auta jest mocno uzależniony nie tylko od parametrów technicznych, ale również od naszego stylu jazdy i umiejętności „doładowywania” go w czasie hamowania albo po prostu po zdjęciu nogi z pedału gazu. Producenci i-MiEV’a czy iOn’a deklarują zasięg 150 km po jednym doładowaniu, ale my widzieliśmy już na wskaźniku 156 km. Ostatnio padł nawet na Węgrzech rekord przejechanego dystansu modelem i-MiEV – dziennikarze pokonali tym samochodem odległość 220 km. Tesla spokojnie pokona dystans 250 km. Gdyby zabrakło nam „paliwa”, wystarczy dojechać do najbliższego punktu ładowania lub miejsca posiadającego odpowiednie gniazdko elektryczne.

 

Ile punktów doładowania już istnieje i gdzie są zlokalizowane? Czy będzie ich więcej?                  

Przemysław Łaszczewski: e+ w swojej sieci posiada obecnie 12 punktów doładowania pojazdów elektrycznych. Znajdują się one na parkingach wiodących galerii handlowych w Warszawie: w Galerii Mokotów, Arkadii, CH Wileńskiej i Blue City. Liczba punktów doładowań będzie rosła proporcjonalnie do wzrostu liczby pojazdów elektrycznych.

W tym roku planujemy uruchomić 50 punktów w samej Warszawie a do 2013 roku powinno być ich już co najmniej 300 w 14 największych aglomeracjach miejskich w Polsce.

 

 Jakie są koszty utrzymania takiego samochodu?

Przemysław Łaszczewski: Tak zwane całkowite koszty użytkowania pojazdu elektrycznego są niższe od pojazdu z napędem konwencjonalnym. Wysoki koszt nabycia pojazdu z napędem elektrycznym kompensowany jest w trakcie użytkowania znacznie niższymi kosztami eksploatacji w tym serwisu, „paliwa” oraz obciążeniami podatkowymi (w krajach Unii Europejskiej poza Polską)

 

Ile osób w Polsce korzysta już z pojazdów elektrycznych?                                                              

Przemysław Łaszczewski: Ten rynek dopiero się tworzy. Obecna liczba 20-tu kilku zarejestrowanych nowych pojazdów w 2011 może nie jest imponująca, ale nie zapominajmy, że w ubiegłym roku żaden z importerów nawet nie rozważał sprzedaży aut elektrycznych na krajowym rynku. Pojawienie się z jednej strony „mody” a z drugiej – być może nawet bardziej istotnej – uruchomienie odpowiedniej infrastruktury do ładowania pojazdów, „wymusiły” niejako zmianę podejścia producentów i wbrew przewidywaniom ekspertów, musieli przyspieszyć decyzje o wprowadzeniu pojazdów elektrycznych do sprzedaży. Z pewnością liczba użytkowników wzrośnie w momencie, kiedy pojawią w Polsce, wzorem pozostałych krajów Unii Europejskiej, programy wspierające zakup czy użytkowanie pojazdu z napędem elektrycznym. Ulgi podatkowe, dofinansowanie zakupu pojazdu przez Państwo, darmowe parkingi czy wolne bus pasy dla pojazdów elektrycznych to tylko część zachęt stosowanych w innych krajach.

 

Pojazd Mitsubishi i-MiEV otrzymał nagrodę "Plus X Award". Jakie warunki musiał spełniać projekt, aby otrzymać takie wyróżnienie?

Przemysław Łaszczewski: To pytanie bardziej do producenta tego pojazdu – z informacji, które posiadamy Plus X Award jest największym na świecie konkursem w dziedzinie technologii, sportu i stylu życia. W skład jury wchodzi 144 neutralnych ekspertów z 32 krajów, którzy nagradzają produkty biorąc pod uwagę nowoopracowane, innowacyjne technologie, wyróżniający się design oraz inteligentne i proste koncepcje obsługi.

Członkowie jury podkreślają, że „Mitsubishi i-MiEV jest przykładem zeroemisyjnego pojazdu, który wkracza w rzeczywistą fazę realizacji.” i-MiEV oferuje zasięg do 150 kilometrów, jest praktyczny, a także daje prywatnym nabywcom możliwość doświadczenia innowacyjnej elektrycznej mobilności na codzień. „Ekologiczne założenia – promujące ochronę zasobów i środowiska – widoczne są także we wnętrzu Mitsubishi i-MiEV w postaci elementów wykonanych z odnawialnych włókien bambusa” – czytamy w werdykcie jurorów.

 

 

Portal Biotechnologia.pl serdecznie dziękuje Panu Przemysławowi Łaszczewskiemu za udzielenie wywiadu.

Red. Marta Cipińska

KOMENTARZE
Newsletter