Leki na alzheimera mogą pomóc leczyć jaskrę
25.10.2007
Naukowcy z University College w Londynie, w eksperymentach na gryzoniach, wyśledzili możliwą przyczynę degeneracji nerwu wzrokowego u chorych na jaskrę.

To tak zwane złogi amyloidowe - czyli gromadzenie się w oku tych samych białek, które stanowią przyczynę choroby Alzheimera. Tradycyjnie przyjmuje się, że nerw wzrokowy niszczony jest przez nadmierne ciśnienie płynu we wnętrzu gałki ocznej. Ale zdarza się, że jeśli lekarzom uda się obniżyć ciśnienie w oku pacjenta, nerw niszczony jest nadal. Badacze aplikowali chorym na jaskrę szczurom leki na alzheimera, których zadaniem jest rozbijanie złogów amyloidowych. Użyli leków niewprowadzonych jeszcze na rynek, testowanych dopiero na pacjentach. Okazało się, że leki hamowały rozwój jaskry u szczurów - najlepsze efekty przyniosła mieszanka trzech różnych medykamentów. Wyniki badań brytyjskich naukowców mogą znaleźć dwojakiego rodzaju zastosowanie praktyczne. Po pierwsze, można będzie próbować leczyć jaskrę za pomocą leków przeznaczonych do hamowania postępów choroby Alzheimera. Po drugie, powstanie możliwość opracowania metody diagnostycznej zdolnej wcześnie wykryć chorobę Alzheimara w toku badania oka.

Źródło: INFARMA; RZ