Jeden gen może znacznie zwiększyć wydajność produkcji bioetanolu
25.11.2009
Wprowadzenie genu bakteryjnego do komórki drożdży pozwoli na zwiększenie wydajności produkcji alkoholu etylowego. Dodatkowo nowo zmodyfikowany szczep prawie nie będzie wytwarzał octanu oraz całkowicie wyeliminuje produkcje glicerolu.
Duńscy badacze z Politechniki w Delfcie skonstruowali nową odmianę drożdży Saccaromyces cerevisiae (S. cerevisiae). Do materiału genetycznego grzybów został transferowany gen pochodzący od szczepu bakterii Eschirichia coli. Zmodyfikowany szczep teraz będzie mógł przekształcać nie tylko cukry do etanolu, lecz również i octan, który jednocześnie z alkoholem jest obecny w produkcji.

Dodatkowo nowa odmiana drobnoustroju pozwoli na całkowitą eliminacje produktu ubocznego w postaci glicerolu. Jest to bardzo znaczące osiągnięcie, ponieważ w ciągu całego procesu do 4% cukrów traci się na wytwarzanie gliceryny, tym samym zmniejsza się efektywność produkcji bioetanolu.

Według naukowca Jacka Pronka, taka prosta genetyczna modyfikacja likwiduje trzy podstawowe problemy związane z wykorzystaniem zwykłego szczepu S. cerevisiae: porównywalnie niższa wydajność procesu, obecność glicerolu oraz toksycznego octanu.

Bioetanol jest to jeden z rodzajów paliw pochodzenia organicznego wykorzystywany do zasilania samochodów. Należy do paliw drugiej generacji, czyli substratem do jego produkcji są odpady gospodarki rolnej np. słoma, zboże nieprzydatne do spożycia itd.