Jaja kur z wolnego wybiegu są szkodliwsze od kur z klatek?
18.06.2010
Zaskakujące wyniki uzyskali naukowcy z Tajwańskiego Instytutu. Odkryli oni, że jaja z wolnego chowu mogą zawierać szkodliwe, nawet rakotwórcze, substancje.
Kury z wolnego wybiegu mogą być narażone na działanie szkodliwych związków chemicznych wytwarzanych podczas spalania odpadów komunalnych. Są to dioksyny, m.in. pentachlorodioksyna (PCCD) oraz polichlorowany dibenzofuran (PCDF), które mogą powodować tworzenie się komórek nowotworowych i wpływać negatywnie na układ płciowy człowieka.

Według badaczy, zawartość tych substancji w jajach z wolnego chowu jest o 5,7 razy wyższa niż z klatkowego. Ponadto w 17% tych jaj ilość dioksyn jest tak wysoka, że, zgodnie z normami europejskimi, są one niebezpieczne dla zdrowia człowieka. Naukowcy są pewni, że związki te dostają do jaj poprzez pokarm, który spożywają kury na wybiegu.

Jaja z wolnego chowu u obywateli europejskich mają znaczny popyt ze względu na powszechną opinię. Są one bogatsze w składniki odżywcze oraz „zdrowe” tłuszcze w porównaniu o jaj z chowu klatkowego. Podobno jest to prawda, jednak od kur z ekologicznie czystych terenów...