Gen odpowiedzialny za rozmiar ziaren
03.12.2009
Odkrycie genu odpowiedzialnego za kontrolowanie wielkości nasion roślinnych podniesie wydajność upraw oraz pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo żywności w przyszłości.
Naukowcy z John Innes Centre w Norwich (Wielka Brytania) oraz z Uniwersytetu w Fryburgu (Niemcy) zidentyfikowali gen odpowiedzialny za wielkość nasion u roślin. Podobno działa on miejscowo w ziarnach produkując sygnał wzrostowy, który określa końcowy rozmiar nasion.

Po „wyłączeniu” tego genu roślina wytwarza nasiona o małej wielkości, jednak ponownie „włączając” go organizm zaczyna wytwarzać ziarna dużo większe niż zwykle. Badacze twierdzą, że ma to fundamentalne znaczenie w rozwoju roślin.

Jednak dla zastosowania tych badań w uprawach potrzeba jeszcze dużo pracy. Jednym ze skutków eksperymentu było to, że wraz ze zwiększeniem wielkości ziaren zmniejszała się ich liczba.

Rośliną modelową do testów wybrano rzodkiewnika pospolitego (Arabidopsis thaliana). Genotyp A.thaliana jest jednym z najlepiej poznanych oraz posiada takie same geny, co większość roślin hodowlanych.

Podobny efekt zauważono badając rośliny oleiste. Więc obecnie prowadzą się prace naukowe nad modyfikacją rzepaku. Jest to jedna z powszechnie uprawianych i wykorzystywanych roślin do produkcji olejów.

źródło: jic.ac.uk