FDA zatwierdziło Dacogen jako lek przeciwko zespołowi mielodysplastycznemu (MDS)
05.05.2006
Agencja do spraw Żywienia i Leków (FDA) zatwierdziła lek na zespół mielodysplastyczny (MDS) po udanej III fazie badań nad środkiem Dacogen.

Mielodysplazja (zespół mielodysplastyczny) jest to grupa blisko spokrewnionych jednostek chorobowych, w których proces tworzenia krwinek jest zakłócony. Czasami stan ten nazywany jest „przedbiałaczkowym”, jednak jest to mylące, ponieważ białaczka występuje u niewielkiej liczby pacjentów. Dacogen firmy MGI Pharma jest środkiem leczniczym dla chorych z mielodysplazją, nawet tych, którzy wcześniej byli leczeni innymi środkami. Jest to czynnik z dużą ilością grup metylowych i uważa się, że działa poprzez inkorporację (włączenie) do DNA i inhibicję enzymu zwanego metylotransferazą DNA. Proces metylacji spełnia rolę w inaktywacji genów, które ważne są w różnicowaniu i proliferacji komórek. Zaburzona metylacja i związane z tym wyciszenie genów jest związane z rozwojem różnego rodzaju nowotworów. Dacogen indukuje metyzację w komórkach o nadmiernym wzroście i uaktywnia geny odpowiedzialne za różnicowanie i proliferację. W komórkach szybko dzielących się także cytotoksyczność tego środka może spełniać ważne funkcje formowaniu kowalencyjnego kompleksu między metylotransferazą DNA a lekiem wbudowanym w materiał genetyczny. Po zastwosowaniu leku komórki krwi mogą więc prawidłowo rosnąc i proliferować. MGI Pharma planuje rozpowszechnienie leku około czerwca 2006.

Źródło: www.drugs.com, www.hematologia.lodz.pl