Enzym bakteryjny, zwiększający efektywność produkcji bioetanolu.
17.06.2011

Naukowcy finansowani przez Biotechnology and Biological Sciences Research Council (BBSRC) zidentyfikowali enzym bakteryjny, który mógłby uczynić produkcję biopaliw bardziej wydajną.

Enzym ten pełni ważną rolę w procesie rozkładu ligniny. Lignina jest skomplikowanym związkiem chemicznym, występującym w ścianach komórek włóknistych kory drzew oraz komórek mających charakter sklereidów, czyli komórek kamiennych. Można ją znaleźć we wszystkich roślinach naczyniowych. Lignina nadaje drewnu wytrzymałość, sprawia że rośliny są sztywne i mocne. Jej duża zawartość powoduje kruchość substancji roślinnej. Ponieważ jest związkiem polimerowym (monomerami są związki organiczne, będące pochodnymi aromatycznych alkoholi – fenylopropanowe mery), a jej budowa nie jest dokładnie poznana, uzyskanie z niej bogatych w energię cukrów stosowanych do produkcji bioetanolu jest trudne i mało opłacalne.
Rhodococcus jostii, bakteria żyjąca w glebie wykazuje aktywność degradacyjną ligniny.

Anna Maciejewska cebiotech.com To nie pierwszy raz, kiedy usłyszano o Rhodococcus jostii, ale pierwszy raz, gdy usłyszano o enzymach degradujących  ligninę ...

Profesor Timothy Bugg, Uniwersytet w Warwick: Zidentyfikowaliśmy peroksydazę DypB ligniny w Rhodococcus jostii RHA1, bakterii, którą odkryliśmy w zeszłym roku. Jest ona zdolna do degradacji ligniny i jej genom został zsekwencjonowany kilka lat temu przez grupę naukowców. Grupie tej przewodniczył profesor Lindsay Eltis.  Chociaż enzymy te zostały dobrze zbadane w  grzybach, to enzymologia degradacji ligniny przez bakterie  jest znacznie mniej poznana i  zrozumiana . DypB jest to pierwszym taki enzymem, które został znaleziony w bakteriach.  Uważamy, że bakterie mogą mieć przewagę nad grzybami w dłuższej perspektywie, ponieważ łatwiej jest je klonować, prowadzić ekspresję genów i produkcję odpowiednich białek. Można także znaleźć termofilne bakterie, które mogą być przydatne dla biotechnologii.

W jaki sposób odkryto enzym?

Doktorant w mojej grupie, Mark Ahmad (dr 2007-2010), opracował dwa testy kolorymetryczne do monitorowania rozkładu ligniny, które publikowaliśmy  w Molecular Biosystems w 2010 roku. Jednym z organizmów potrafiących degradować ligninę, który odkryliśmym, była  Rhodococcus jostii RHA1. Wiedziałem, że profesor  Lindsay Eltis (UBC, Kanada) zsekwencjonował genom tej bakterii. Odwiedziłem go więc w 2008 roku, rozpoczęliśmy współpracę, mającą na celu zidentyfikowanie enzymów tej bakterii, które rozkładałyby  ligninę.  Korzystając z pomocy bioinformatyki, udało mi się zidentyfikować dwa możliwe geny peroksydazy, które były również w innych bakteriach rozkładających ligninę. Lindsay następnie usunął ten gen z Rhodococcus jostii RHA1 i przysłał nam mutanty. Mark sprawdził je w swoim teście i stwierdził, że dypB miał dużo mniejszą  aktywność. Następnie wydzielił i oczyścił dwa enzymy, i stwierdził, że DypB był aktywny. Kolejnym krokiem było bardziej szczegółowe zbadanie reakcji enzymu z ligniną i lignocelulozą. Joe Roberts z grupy Lindsay’a, przeprowadził szczegółowe charakterystykę spektroskopową DypA i DypB,  to jest opublikowane.

Odkrycie to daje szansę na produkcjię tych enzymów w skali przemysłowej. Jakie znajdzie to  zastosowanie w przemyśle?

Działalność DypB jest dość mała, ale wiemy, że DypB jest jednym z grupy enzymów bakteryjnych rozkładających ligninę i zależy nam na identyfikacji kolejnych. Korzystanie z rekombinowanych enzymów i zastosowanie tych enzymów na większą skalę może być możliwe, ale to zajmie 1-2 lata. Widzę dwa możliwe zastosowania: pierwsze) lignina jest produktem ubocznym w produkcji papieru / pulpy przemysłowej i bioetanolu więc enzymy rozkładające ligninę mogą być użyte do konwersji odpadów do odnawialnych substancji chemicznych (np. fenole, wanilina). Drugie zastosowanie- rozkład ligniny jest również jednym z ograniczeń w  celulozowej produkcji bioetanolu, która korzysta z energochłonnej obróbki wstępnej. Jeśli biologiczna wstępna obróbka ligniny będzie się rozwijać, to będzie mogła być stosowana do produkcji biopaliw z odpadów, takich jak słoma itp.

Jak długo pracował Pan i pana grupa nad tym projektem?

Pracujemy nad projektem od kiedy Mark Ahmad rozpoczął doktorat, było to w 2007 roku, ale ja pracuję nad enzymologią degradacji aromatycznej, odkąd  zacząłem karierę akademicką w 1991 roku. Ligninę miałem cały czas na uwadze, ale bardziej się na niej skupiłem i rozpocząłem prace nad nią później, ze względu na znaczenie dla biopaliw i odnawialnych źródeł produkcji substancji chemicznych, które myślę, że jest wielkim wyzwaniem dla nauki XXI wieku.

Podziękowania dla Profesora za owocną współpracę.

red. Anna Maciejewska