Coca-Cola - zmiana strategii rozwojowej
Coca-Cola chce wprowadzić innowacje w trzech sektorach:: nowych butelkach, nowych markach i nowych napojach.
Na pierwszą bezpośrednią inwestycję Coca-Cola w Polsce trzeba było czekać do 1991 roku. Biuro firmy w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie początkowo zatrudniało tylko piętnaście osób. Nic dziwnego, rynek gazowanych napojów orzeźwiających był wtedy jeszcze słabo rozwinięty. Średnie roczne spożycie napojów Coca-Coli wynosiło zaledwie 0,8 litra na jednego mieszkańca. Pod koniec 2002 roku wzrosło już do dwunastu litrów, a wyroby firmy – według badań Canadean - zdobyły 36 procent rynku napojów orzeźwiających. Jednocześnie Coca-Cola znacznie rozszerzyła ofertę. W 1992 roku zaczęto produkcję Fanta i Sprite. W tym samym roku nowo otwarta fabryka w Radzyminie dysponowała już linią produkcyjną puszek i plastikowych butelek o pojemności 2l.
Dzisiaj Coca-Cola posiada w Polsce 3 zakłady produkcyjne – w Staniatkach koło Krakowa, w Łodzi i w Radzyminie koło Warszawy oraz rozlewnię wody butelkowanej w Tyliczu, a także największą sieć dystrybucji spośród wszystkich producentów napojów w kraju. Coca-Cola Poland Services oraz Coca-Cola HBC zatrudniają w sumie 3 tysiące osób. Od 1991 roku łączne inwestycje firmy oraz jej autoryzowanych rozlewni wyniosły już ponad 500 milionów dolarów.
red. Blanka Majda
KOMENTARZE