BADANIE KLINICZNE / Zmiany w liczebności subpopulacji leukocytów mają wpływ na aktywność kalcyneuryny u pacjentów z przeszczepem nerki
16.04.2008
Pacjenci z przeszczepem nerki wymagają podawania leków powodujących zahamowanie aktywności kalcyneuryny, aby uniemożliwić odrzucenie przeszczepu. Do tego celu są używane dwa inhibitory tego białka: cyklosporyna A (CsA) oraz tacrolimus.
Mają one wiele skutków ubocznych i ich podawanie wymaga stałego monitorowania. Rutynowa kontrola polega na zbadaniu poziomu leku we krwi, w różnych odstępach czasu po zażyciu CsA. Obserwuje się duże wahania poziomu stężenia CsA pomiędzy próbami od różnych pacjentów, dlatego dostosowanie odpowiedniej dawki jest skomplikowane.

Proponuje się jednak nową metodę badań wydajności działania tego leku, która polegałaby raczej na badaniu zahamowania kalcyneuryny, niż poziomu leku we krwi. W pracy użyto testu spektrofotometrycznego na kalcyneurynę. Białko to jest głównie produkowane przez komórki krwi, takie jak monocyty, granulocyty, limfocyty T pomocnicze i cytotoksyczne, limfocyty B i NK. Zostało udowodnione, że poziom tych komórek u pacjenta po operacji przeszczepu ulega dynamicznym zmianom (głównie z powodu przebytej operacji i podawania sterydów). Dlatego też, jeśli populacje komórek ulegają zmniejszeniu, działanie leku jest silniejsze. Badania wykryły, że specyficzność komórkowa i wrażliwość na lek powinny być również wzięte pod uwagę przy monitorowaniu farmakokinetyki cyklorsporyny A w organizmie.

Źródło: E. Mattioli, M. Columbaro, C. Capanni, S. Santi, N. M. Maraldi, M. R. D'Apice, G. Nowelli, M. Riccio, S. Squarzoni, R. Foisner, C. Lattanzi, „Drugs affecting prelamin A processing: Effects on heterochromatin organization”, 2008, Experimental Cell Research, 314, 453-462,