Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Wzrost wartości rynku śródków przeciwbólowych
30.08.2010
Statystyczny Polak każdego roku kupuje 3 opakowania leków przeciwbólowych. Według ekspertów z Monitora Zdrowia Ogólnopolskiego Systemu Ochrony Zdrowia, wartość rynku tych środków wzrasta z powodu rosnących cen jednostkowych opakowań.
Mimo zmieniającej się z roku na rok liczby sprzedawanych opakowań leków przeciwbólowych wciąż rośnie łączna wartość ich sprzedaży. Wszystko dzięki wzrastającej cenie za pojedyncze opakowanie, na co wskazują dane zebrane w latach 2002-2009.

Według szacunków OSOZ w 2002 roku wartość sprzedaży popularnych leków przeciwbólowych wyniosła 725,775 mln zł, natomiast pięć lat później – w 2009 roku – przekroczyła 1,080 mld zł. Co ciekawe, gdy w 2002 liczba sprzedawanych opakowań wyniosła 117,744 mln sztuk, to w 2009 była o ponad 2 mln mniejsza i wyniosła 115,008 mln sztuk.

Od 2002 roku do 2009 roku cena opakowania leków przeciwbólowych wzrosła o ponad połowę z 6,16 zł do 9,39 zł – podaje w raporcie OSOZ. Na skok cenowy miały wpływ m.in. wzrost liczby tabletek w pojedynczym opakowaniu oraz nowe produkty, których cena była wyższa od sprzedawanych do tej pory preparatów.

Analitycy przewidują jednak nieznaczny spadek wartości sprzedaży do 976,177 mln zł w 2010 r. i 1,055 mld zł w 2011 r.

- Na podstawie analizy danych z 7 miesięcy 2010 roku, kiedy nie zaobserwowano nagłych skoków sprzedażowych, możemy wnioskować o postępującym spadku sprzedaży w stosunku do roku ubiegłego. Jednak mimo to, wielomiesięczny trend sprzedażowy pozostanie wzrostowy - prognozuje Łukasz Stopa, kierownik Zakładu Analiz Statystycznych w Ogólnopolskim Systemie Ochrony Zdrowia.

Analitycy OSOZ przewidują, że zmniejszy się również liczba opakowań sprzedanych leków, jednak nie przełoży się to na spadek cen. Wskazują na to prognozy, według których średnia cena za opakowanie leku wzrośnie o ponad 0,25gr.

Źródło: Puls Medycyny

red. Karolina Pietrzak
KOMENTARZE
news

<Luty 2024>

pnwtśrczptsbnd
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
1
2
3
Newsletter