Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Wyzwania osób z autyzmem – wywiad z psychoterapeutką Katarzyną Kachniarz
Wyzwania osób z autyzmem – wywiad z psychoterapeutką Katarzyną Kachniarz

Autyzm stanowi temat, który coraz częściej pojawia się w przestrzeni publicznej, jednak nadal pozostaje nie do końca zrozumiany. Wokół niego wciąż powstaje wiele mitów, które niejednokrotnie wpływają na sposób postrzegania osób z autyzmem przez społeczeństwo, dlatego w wywiadzie psychoterapeutka Katarzyna Kachniarz rzuca nieco więcej światła na to, czym jest autyzm, jakie wyzwania niesie zarówno dla osób ze spektrum, jak i dla ich bliskich oraz jaką rolę może odgrywać terapia w poprawie jakości ich życia.

 

Czym dokładnie jest autyzm i jakie cechy wskazałaby Pani jako charakterystyczne dla osób z autyzmem?

Autyzm jest zaburzeniem o charakterze neurorozwojowym, które wpływa na sposób postrzegania świata i interakcji z otoczeniem. Osoby z autyzmem często charakteryzują się trudnościami w komunikacji, preferencją rutyny, ograniczonymi zainteresowaniami i wyjątkowym skupieniem na szczegółach. Każda osoba z autyzmem jest inna, ale te cechy występują w różnym stopniu i kształtują indywidualne doświadczenia.

W jaki sposób autyzm wpływa na funkcjonowanie emocjonalne i społeczne jednostki? Czy osoby autystyczne często napotykają trudności, chcąc nawiązać romantyczne lub przyjacielskie relacje?

Autyzm wpływa na sposób, w jaki dana osoba przetwarza emocje i buduje relacje. Osoby autystyczne często mają trudności z rozpoznawaniem subtelnych sygnałów społecznych i emocjonalnych, co może prowadzić do nieporozumień lub wycofania się z relacji. Wiele osób autystycznych jednak pragnie nawiązać bliskie więzi, choć często potrzebują wsparcia w nauce nawigowania w złożonych sytuacjach społecznych. Dzięki odpowiednim strategiom i otwartemu podejściu możliwe jest budowanie głębokich, satysfakcjonujących relacji.

Jakie są najczęstsze mity/stereotypy dotyczące autyzmu i jak zmieniło się podejście do autyzmu na przestrzeni lat?

Jednym z mitów jest przekonanie, że osoby z autyzmem nie są zainteresowane relacjami lub nie odczuwają emocji, co jest nieprawdą. Wiele osób autystycznych odczuwa emocje bardzo głęboko, ale mogą mieć trudności z ich wyrażeniem. Na przestrzeni lat podejście do autyzmu uległo zmianie – wcześniej widziano go głównie jako chorobę, którą należy leczyć, natomiast dziś coraz częściej mówi się o akceptacji różnorodności i szacunku dla autystycznych doświadczeń.

Na czym polega terapia osób z autyzmem i jakie znaczenie ma jego wczesne rozpoznanie w tym kontekście? Czy dostrzega Pani różnice pomiędzy osobami, które zostały zdiagnozowane w dzieciństwie, a tymi, które poznały diagnozę dopiero w dorosłym życiu?

Terapia osób z autyzmem koncentruje się na rozwijaniu umiejętności społecznych, wspieraniu komunikacji i pomaganiu w radzeniu sobie ze stresem. Wczesne rozpoznanie pozwala na szybsze wdrożenie interwencji, co może poprawić rozwój dziecka i ułatwić adaptację do różnych sytuacji życiowych. Osoby zdiagnozowane w dzieciństwie często mają dostęp do lepszych narzędzi wspierających ich funkcjonowanie, podczas gdy diagnoza w dorosłości może stanowić wyjaśnienie dla wielu wcześniejszych trudności i pomóc w lepszym zrozumieniu siebie.

Z jakimi wyzwaniami mierzą się bliscy osób z autyzmem i jakie wsparcie można im zapewnić? Jakie strategie komunikacyjne mogą pomóc w nawiązaniu lepszego kontaktu z osobą z autyzmem?

Bliscy osób z autyzmem mogą doświadczać wyzwań związanych z rozumieniem specyficznych potrzeb i zachowań. Kluczowe wsparcie to dostęp do informacji, grup wsparcia oraz konsultacji z terapeutami. Ważne jest, aby stosować jasne, przewidywalne komunikaty, unikać nadmiernej ilości bodźców oraz dążyć do stworzenia komfortowego, bezpiecznego środowiska. Czasami pomocne jest używanie komunikacji wizualnej lub strukturalizowanie aktywności.

Jakie zmiany systemowe mogłyby poprawić jakość życia osób z autyzmem pod kątem służby zdrowia, edukacji i życia zawodowego?

Kluczowe zmiany to dostępność wczesnej diagnostyki i terapii, bardziej inkluzyjne programy edukacyjne oraz wsparcie w miejscu pracy. Potrzebna jest większa elastyczność w systemie, np. tworzenie stanowisk dostosowanych do indywidualnych potrzeb, dostęp do mentorów i specjalistów w zakresie autyzmu, a także kampanie edukacyjne promujące zrozumienie i akceptację osób autystycznych.

Jaką rolę odgrywa kreatywność i sztuka w terapii osób z autyzmem? Czy uważa Pani, że mają one szczególne znaczenie w procesie terapeutycznym?

Kreatywność i sztuka mogą odgrywać ogromną rolę w terapii osób z autyzmem. Ekspresja artystyczna pozwala na wyrażenie emocji, które mogą być trudne do opisania słowami, a także sprzyja rozwijaniu koncentracji i motoryki. Zajęcia artystyczne oferują przestrzeń do autorefleksji, co pozytywnie wpływa na samoświadomość i umiejętności interpersonalne.

W jaki sposób przyszłe badania nad autyzmem mogą wpłynąć na praktykę terapeutyczną i postrzeganie autyzmu w społeczeństwie?

Nowe badania mogą pomóc w lepszym zrozumieniu biologicznych podstaw autyzmu i rozwoju bardziej spersonalizowanych metod terapeutycznych. Badania nad genetyką i neurobiologią mogą również zmienić sposób, w jaki społeczeństwo postrzega autyzm – jako różnorodność neurologiczną, a nie chorobę. Może to prowadzić do większej akceptacji oraz nowych narzędzi terapeutycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb osób autystycznych.

--

Katarzyna Kachniarz – studentka ostatniego roku psychologii na Uniwersytecie Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, pasjonatka psychologii, specjalizująca się w psychodietetyce i psychotraumatologii, psychoedukatorka, aktywnie działająca w Internecie pod nazwą @psycholog.katarzyna.

Źródła

Fot. Katarzyna Kachniarz, archiwum własne

KOMENTARZE
Newsletter