W listopadzie 2021 r. firma PMR przeprowadziła badanie, którego celem była m.in. analiza zachowań konsumenckich w zakresie stosowania suplementów diety w czasie pandemii. Aż 44% ankietowanych wskazało, że sięga po nie częściej, niż miało to miejsce przed pojawieniem się koronawirusa SARS-CoV-2. Dodatkowo wzrost zakażeń związany z obecną (czwartą) falą COVID-19 spowodował, że blisko połowa Polaków (48%) chętniej kupuje suplementy diety w celu zwiększenia odporności. To, jak deklaracje respondentów przełożą się ostatecznie na tendencje zakupowe suplementów diety w końcówce roku, zostanie dopiero zweryfikowane. Wyniki otrzymane przez PMR wskazują jednak, że następna fala wirusa to kolejny impuls do – i tak już wysokiego – wzrostu wartości tego obszaru rynku w 2021 r.
Co z boomem na zakupy online?
Warto zwrócić uwagę na fakt, że początek pandemii w dużym stopniu przekierował zakupy do Internetu. W pewnym momencie pojawiła się jednak potrzeba wyjścia z domu i zakupów stacjonarnych. Obecnie konsumenci oczekują dużej elastyczności od producentów, aby ich produkty były dostępne zarówno w kanale online, jak i offline. W 2020 r. wartość rynku suplementów diety również wzrosła, jednak była ona bardzo zróżnicowana pod względem kanału i kategorii dystrybucji. W sprzedaży pozaaptecznej stacjonarnej zaobserwowano spadek wartości o 2%, natomiast kanał internetowy zanotował wzrost o prawie 40%. W kanale aptecznym sprzedaż rosła z podobną dynamiką, jaką obserwowaliśmy w roku 2019. Niezmiennie jednak głównym miejscem zakupu suplementów diety pozostają apteki stacjonarne. Nieco częściej, niż w przypadku leków OTC, do zakupu suplementów diety dochodzi również w innych kanałach sprzedaży. Wynika to z tego, że sprzedaż pozaapteczna tych produktów nie jest ściśle ograniczona do listy substancji dopuszczonych do obrotu.
Szczegółowe wyniki badania PMR z listopada 2021 r. oraz wybrane wyniki badań z corocznego raportu PMR „Rynek suplementów diety w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2021-2026” zaprezentowano w niniejszej publikacji. W artykule przygotowano również zbiór informacji na temat aktualnych trendów oraz przedstawiono, co czeka rynek suplementów diety w niedalekiej przyszłości. Poruszono kwestie m.in. wpływu pandemii na decyzje zakupowe, mody na naturalne składniki, podatku cukrowego, zakupów suplementów bez konsultacji z lekarzem, wpływu samoleczenia na rynek prywatnej opieki zdrowotnej, nowych-starych kategorii na rynku suplementów diety i wiele więcej.
KOMENTARZE