Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Rynek suplementów diety przeżywa drugą młodość
Rynek suplementów diety przeżywa drugą młodość

Początek trzeciej dekady XXI w. rozpoczął się bardzo dobrze na polskim rynku suplementów diety. Według najnowszych danych PMR konsumenci kupują je coraz częściej, a do końca 2021 r. możemy spodziewać się wzrostu wartości tego sektora o 9% – do wartości 6,5 mld zł (kanał apteczny i pozaapteczny łącznie).

 

 

 

W listopadzie 2021 r. firma PMR przeprowadziła badanie, którego celem była m.in. analiza zachowań konsumenckich w zakresie stosowania suplementów diety w czasie pandemii. Aż 44% ankietowanych wskazało, że sięga po nie częściej, niż miało to miejsce przed pojawieniem się koronawirusa SARS-CoV-2. Dodatkowo wzrost zakażeń związany z obecną (czwartą) falą COVID-19 spowodował, że blisko połowa Polaków (48%) chętniej kupuje suplementy diety w celu zwiększenia odporności. To, jak deklaracje respondentów przełożą się ostatecznie na tendencje zakupowe suplementów diety w końcówce roku, zostanie dopiero zweryfikowane. Wyniki otrzymane przez PMR wskazują jednak, że następna fala wirusa to kolejny impuls do – i tak już wysokiego – wzrostu wartości tego obszaru rynku w 2021 r.

 

Co z boomem na zakupy online?

Warto zwrócić uwagę na fakt, że początek pandemii w dużym stopniu przekierował zakupy do Internetu. W pewnym momencie pojawiła się jednak potrzeba wyjścia z domu i zakupów stacjonarnych. Obecnie konsumenci oczekują dużej elastyczności od producentów, aby ich produkty były dostępne zarówno w kanale online, jak i offline. W 2020 r. wartość rynku suplementów diety również wzrosła, jednak była ona bardzo zróżnicowana pod względem kanału i kategorii dystrybucji. W sprzedaży pozaaptecznej stacjonarnej zaobserwowano spadek wartości o 2%, natomiast kanał internetowy zanotował wzrost o prawie 40%. W kanale aptecznym sprzedaż rosła z podobną dynamiką, jaką obserwowaliśmy w roku 2019. Niezmiennie jednak głównym miejscem zakupu suplementów diety pozostają apteki stacjonarne. Nieco częściej, niż w przypadku leków OTC, do zakupu suplementów diety dochodzi również w innych kanałach sprzedaży. Wynika to z tego, że sprzedaż pozaapteczna tych produktów nie jest ściśle ograniczona do listy substancji dopuszczonych do obrotu.

Szczegółowe wyniki badania PMR z listopada 2021 r. oraz wybrane wyniki badań z corocznego raportu PMR „Rynek suplementów diety w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2021-2026” zaprezentowano w niniejszej publikacji. W artykule przygotowano również zbiór informacji na temat aktualnych trendów oraz przedstawiono, co czeka rynek suplementów diety w niedalekiej przyszłości. Poruszono kwestie m.in. wpływu pandemii na decyzje zakupowe, mody na naturalne składniki, podatku cukrowego, zakupów suplementów bez konsultacji z lekarzem, wpływu samoleczenia na rynek prywatnej opieki zdrowotnej, nowych-starych kategorii na rynku suplementów diety i wiele więcej.

KOMENTARZE
Newsletter