Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Rynek pracy w branży farmaceutycznej
15.04.2013

Począwszy od połowy 2011 roku rynek pracy w branży farmaceutycznej nabrał ogromnej dynamiki. Zmiana prawa farmaceutycznego, a co za tym idzie – ograniczenie listy leków refundowanych to te czynniki, które w największym stopniu pobudziły firmy farmaceutyczne do działania. Niestety nie obyło się bez zmian, roszad, restrukturyzacji oraz zwolnienień grupowych. Wnioski z raportu Antal International „Rynek pracy w branży farmaceutycznej” wskazują jednak, że najbliższa przyszłość będzie spokojniejsza i bardziej optymistyczna.

 „Dokonując analizy rynku farmaceutycznego na przestrzeni ostatnich dwóch lat nie można pominąć innych faktów przyczyniających się do zmian w tym sektorze, a są nimi kolejno: utrata patentów na leki w przypadku firm oryginalnych, przekształcenia w zakresie dystrybucji leków oraz przejęcia firm farmaceutycznych i fuzje”– zauważa Aleksandra Ratajczak, konsultantka Antal Pharma & Medical Devices, autorka raportu.

Choć wiele osób przypuszczało, że czasy dla branży farmaceutycznej okażą się być trudniejsze, mało kto spodziewał się tak ogromnej niestabilności oraz niejasności. W wyniku decyzji podjętych przez Ministerstwo Zdrowia, niemal każda z organizacji działających w tym sektorze przygotowała własny plan adaptacyjny służący redukcji kosztów.

 

Kto jest poszukiwany na rynku?

Na łamach portali pracy niezmiennie, choć w nieco ograniczonej ilości, pojawiają się oferty pracy na stanowiska sprzedażowe. Potrzeby rekrutacyjne pracodawców wynikają zarówno z kreowania nowych stanowisk w ramach organizacji, jak i naturalnej rotacji w istniejących liniach biznesowych. Restrukturyzacje oraz zwolnienia dziś znacznie ułatwiają pozyskanie kandydatów na stanowiska przedstawicielskie.

Zmiany w branży nie wpłynęły znacząco na szerszy dostęp do menedżerów średniego i wyższego szczebla w ramach wspomnianych już specjalizacji refundacji, doradztwa medycznego oraz rejestracji i badań klinicznych.

„Poszukiwane są również kompetencje kierowników produktów dedykowanych określonym dziedzinom terapeutycznym, a w szczególności: psychiatria/neurologia, kardiologia, onkologia/hematologia. Ważną rolę w chwili obecnej pełnią organizacje, które specjalizują się w produkcji i/lub dystrybucji produktów OTC czy suplementów diety. Pracodawcy w związku z rozwojem działów deklarują potrzeby rekrutacyjne na stanowiska: trade marketing manager, national sales manager, key account manager ds. dystrybucji i sieci aptek”– zauważa Aleksandra Ratajczak, konsultantka Antal Pharma & Medical Devices, autorka raportu.

Niewątpliwie osoby, które poświęciły lata pracy na budowę swojej kariery na stanowisku sprzedażowym w branży farmaceutycznej stoją dziś w obliczu trudnej sytuacji. Tym, którym udało się utrzymać pozycję z pewnością nie towarzyszy tak wysokie poczucie niestabilności, rozgoryczenia  i frustracji, jak tym, którzy stracili posadę, pomimo wysokich osiągnięć na tym polu oraz swego ogromnego zaangażowania. Większość kompetentnych osób w krótkim czasie zdobędzie odpowiednią i satysfakcjonującą dla siebie pracę. Jednak hermetyczny i okrojony rynek farmaceutyczny może nie zapewnić miejsc pracy dla wszystkich tych, których z taka pasją pracodawcy pozyskiwali jeszcze kilka lat temu. Również oferowane wynagrodzenia mogą nie być tak wysokie, jak dotychczas. Warto wykazać się elastycznością zarówno w kontekście wyboru przyszłej specjalizacji, jak i podczas negocjacji wynagrodzenia. 

Sytuacja na rynku pracy jest również trudna dla wielu doświadczonych menedżerów czy dyrektorów. Wszechstronność i wielorakość kompetencji często poddawane są pod wątpliwość przez potencjalnego pracodawcę, zaś kilkuletnia, czy już nawet kilkumiesięczna przerwa  i odejście od pracy stricte w ramach organizacji farmaceutycznej wywołuje pytania u pracodawców o atrakcyjność kandydata na rynku pracy oraz jego motywację. Dlatego aplikując zadbajmy, aby kompleksowo zaprezentować nasze sukcesy i osiągnięcia, logicznie uzasadnić swoją motywację oraz czytelnie przedstawić wartość, jaką możemy wnieść do organizacji.

 

Rynek farmaceutyczny, rynkiem pracodawcy?

Firmy farmaceutyczne w chwili obecnej mają szerszy dostęp do kandydatów z doświadczeniem sprzedażowym. Pracodawca w przypadku rekrutacji na tego typu stanowiska otrzyma wiele atrakcyjnych, zgodnych z wymaganym profilem, aplikacji. Możemy w tym obszarze mówić o rynku pracodawcy.

„W trudniejszej sytuacji staje pracodawca, kiedy rodzi się potrzeba poszukiwań osoby
o bardzo specjalistycznych, wąskich kompetencjach. Przykładem takiego eksperta jest Market Access Manager z min. 4 letnim doświadczeniem na analogicznej pozycji w zakresie onkologicznej dziedziny terapeutycznej, z wykształceniem medycznym”
– dodaje Aleksandra Ratajczak.

 

Krzysztof Słomiak
portal biotechnologia.pl

 

Źródło: WWW.antal.com

KOMENTARZE
news

<Maj 2024>

pnwtśrczptsbnd
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
Newsletter