Wszystkie wartości zamieszczone w pierwszej części opracowania mierzone są w PLN na poziomie cen producenta netto. Rynek farmaceutyczny definiowany jest jako całkowita sprzedaż leków z hurtowni farmaceutycznej do apteki otwartej zwana dalej – „rynkiem aptecznym” oraz w zależności od kanału dystrybucji z hurtowni farmaceutycznej lub bezpośrednio od producenta do apteki szpitalnej zwana dalej – „rynkiem szpitalnym”.
1. Podstawowe informacje o rynku
Według danych IMS Health, całkowita wartość rynku farmaceutycznego w Polsce
w okresie styczeń 2007 – październik 2007 roku wzrosła o 8,6% w porównaniu do takiego samego okresu w roku 2006 i osiągnęła wartość 13,4 mld PLN. W skali ostatnich 12 miesięcy, zakładając, że rok kalendarzowy jest kroczący i kończy się on w październiku, wartość rynku farmaceutycznego wynosi 15,9 mld PLN, a jego średnioroczny wzrost to 7,7%.
IMS Health prognozuje, że w całym 2007 roku wartość rynku farmaceutycznego w porównaniu do 2006 roku wzroście o 7,5%.
2. Rynek apteczny leków wydawanych na receptę (Rx)
Sprzedaż leków Rx z hurtowni farmaceutycznych do aptek, w pierwszych dziesięciu miesiącach 2007 roku zanotowała 7,6-procentowy wzrost wartości w odniesieniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Warto odnotować fakt, że pomimo, iż sprzedaż tej kategorii leków w październiku 2007 roku była wyższa niż w październiku ubiegłego roku, to jednocześnie była niższa niż sprzedaż we wrześniu 2007 roku (i to praktycznie dla wszystkich grup terapeutycznych). Takie zachowanie rynku było związane z nowelizacją Prawa Farmaceutycznego, która weszła w życie od 1 października 2007 roku.
3. Rynek szpitalny
Na rynku szpitalnym w skali dziesięciu miesięcy, pomimo strajków, w dalszym ciągu utrzymuje się trend wzrostowy. Zanotowano 8,1-procentowy wzrost wartości zakupów w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, a w porównaniu do września 2007 roku rynek ten wzrósł o ponad 20%. Klasą napędzającą ten segment rynku pozostają leki onkologiczne i leki immunosupresyjne, ale w porównaniu do września 2007 roku znacznie przyrosła również kategoria leków przeciwzakaźnych.
4. Rynek leków i produktów OTC
Rynek leków i produktów z zakresu tzw. samoleczenia (często zwany OTC) w aptekach otwartych wzrósł w pierwszych dziesięciu miesiącach 2007 roku (w porównaniu do dziesięciu pierwszych 2006 roku) o 15,9% - do wartości ponad 3,4 mld PLN. Podobnie jak w poprzednio analizowanym okresie wzrost wartościowy i ilościowy zanotowały wszystkie kategorie produktów z tego segmentu, przy czym wzrost wartościowy był zdecydowanie wyższy niż wzrost ilościowy. Prawie wszystkie kategorie wartościowo odnotowały ponad 10 % wzrost sprzedaży. Za 30% wzrostu wartościowego odpowiedzialna kategoria „grypa i przeziębienie”.
Wszystkie wartości zamieszczone w dalszej części opracowania mierzone są w PLN na poziomie cen zakupu. Podstawą do obliczeń jest całkowita sprzedaż leków z hurtowni farmaceutycznej do apteki otwartej zwana dalej – „rynkiem aptecznym” oraz w zależności od kanału dystrybucji - z hurtowni farmaceutycznej lub bezpośrednio od producenta do apteki szpitalnej zwana dalej – „rynkiem szpitalnym”. Wydatki pacjenta liczone są w cenach detalicznych brutto natomiast wydatki szpitali w zależności od kanału dystrybucji: pośredni - ceny hurtowe netto oraz bezpośredni - ceny producenckie netto.
5. Rynek apteczny i szpitalny w cenach zakupu
Poniższe opracowanie przedstawia wartość rynku w cenach zakupu i opisuje jaką kwotę przeznaczyli pacjenci na zakup leków w aptece oraz jaką kwotę zapłaciły szpitale za zakupione przez siebie leki.
• W okresie styczeń - październik 2007 roku pacjenci, wspomagani przez refundację z NFZ, zakupili w aptekach leki za 16,2 mld PLN (ceny detaliczne brutto). Stanowi to 8,7-procentowy wzrost w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
• Szpitale w okresie styczeń – październik 2007 roku poczyniły zakupy za kwotę 1,8 mld PLN (ceny netto), co stanowi 8-procentowy wzrost w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Warszawa, 28 listopada 2007 r.
Jan Stopa
KOMENTARZE