Coraz więcej polskich konsumentów rozumie rolę suplementacji, znaczenie leków OTC w leczeniu niektórych dolegliwości – choć często zdarza się, że produkty sprzedawane bez recepty są używane niewłaściwie, nadużywane i błędnie łączone. Producenci, by utrzymać pozytywny trend, uruchamiają kampanie edukacyjne, wprowadzają na bieżąco nowości co skutkuje odświeżeniem marki i stałym zainteresowaniem ze strony pacjentów.
Polscy konsumenci wykazują się coraz większą świadomością, jeżeli chodzi o stan zdrowia. Nie ignorują przeziębienia, alergii, problemów skórnych, bólu głowy, dużą rolę odgrywa sport, zrównoważony tryb życia. Często sięgają po produkty poprawiające ich stan zdrowia – suplementy diety, witaminy, minerały, mające zwiększyć ich ogólne samopoczucie. Zmiany demograficzne, styl życia, coraz większy stres, nieracjonalne odżywianie, cały czas zbyt mała aktywność fizyczna przyczyniają się do wzrostu sprzedaży środków przeciwbólowych, nasennych, uspokajających, środków poprawiających pracę układu trawienia, do pielęgnacji oczu a także pomagających zaprzestać palenie.
Najpopularniejszym kanałem dystrybucji, generującym większość dochodów w sektorze farmaceutycznym są apteki. Konsumenci doceniają to źródło, ceniąc szeroki wybór i możliwość zadawania pytań farmaceucie. Ponadto produkty zakupione w aptece są uważane za bezpieczne, co jest istotnym czynnikiem podczas wyboru miejsca zakupu leków. Już od kilku lat dużą popularność mają apteki internetowe.
Międzynarodowe koncerny stanowią silną konkurencję na rynku farmaceutycznym. Są bogate w doświadczenia na rynku światowym, mają zasobny portfel co pozwala im inwestować w badania i inwestycje. Polska w tej sferze w dalszym ciągu wypada bardzo blado. Niemniej jednak są rodzime firmy, które potrafią udowodnić że są silnym przeciwnikiem, stopniowo zwiększając wydatki na badania i rozwój.
Tendencja wzrostu dbałości konsumentów o stan zdrowia, wzrost sprzedaży leków OTC, mimo nierzadko ciężkiej sytuacji finansowej w gospodarstwach domowych, nie odbiega od sytuacji w innych krajach rozwiniętych na zachodzie. Choć dynamika rozwoju nie jest tak znaczna jak w latach poprzednich, ten segment gospodarki notuje pozytywne wyniki – w przeciwieństwie do sprzedaży leków refundowanych. Mniejszy wzrost w sektorze leków OTC jest implikacją ustawy refundacyjnej. Dotyczy ona zarówno pacjentów jak i lekarzy, farmaceutów a także pracowników hurtowni. Zakaz reklamy aptek, punktów aptecznych i ich działalności przekłada się na dynamikę sprzedaży leków OTC. W związku z ustawą refundacyjną i wynikającymi z niej ograniczeniami, wiele firm farmaceutycznych upatruje źródło przychodów z sektora OTC. Koncerny inwestują w nowe fabryki czy hale produkcyjne, by oferować konsumentom szeroka gamę produktów.
Magdalena Szkup
Country Report, Consumer Health in Poland; Apr 2013 euromonitor international
KOMENTARZE