Lek zwalczający nudności zlikwidował komórki rakowe mózgu
28.03.2013

Australijskim naukowcom udało się zablokować wzrost nowotworu mózgu podając lek stosowany po chemioterapii, w celu przeciwdziałania nudnościom i wymiotom.

Odkrycia dokonano na University of Adelaide w Australii, gdzie badano związek pomiędzy nowotworami mózgu a białkiem związanym z zapaleniem, zwanym „substancja P.” Białko to jest wydzielane przez system nerwowy w całym ciele i przyczynia się do obrzęku tkanek po urazie.

Jak już wcześniej było wiadomo, poziom substancji P w mózgu znacząco rośnie po jego urazowym uszkodzeniu i udarze. Wysoki poziom tej substancji jest także związany z różnymi typami nowotworów.

„Chcieliśmy się przekonać, czy podniesiony poziom tego białka występował również w komórkach nowotworu mózgu, a jeśli tak, to czy wpływał na wzrost nowotworu. Szczególnie interesowało nas, czy będziemy w stanie zatrzymać rozwój nowotworu poprzez zablokowanie substancji P” – mówi dr Elizabeth Harford-Wright, adiunkt w Centre for Nauroscience Research na University of Adelaide.

Okazało się, że substancja P występowała w tkance nowotworowej mózgu w dużych ilościach. Ponieważ wiadomo, że wiąże się z receptorem NK1, naukowcy użyli Emend, leku antagonisty, w celu zablokowania tego połączenia. Emend zazwyczaj stosuje się do zapobiegania nudnościom i wymiotom u pacjentów po chemioterapii.

Jak zdradza dr Harford-Wright eksperyment się powiódł: udało się powstrzymać substancję P przez przyłączeniem się do receptora NK1. Dzięki temu zaobserwowano zmniejszony wzrost nowotworu mózgu i śmierć jego komórek.

„To bardzo ekscytujący wynik, który oferuje dalsze możliwości badania i leczenia raka mózgu w nadchodzących latach” – podsumowuje pani doktor.

Małgorzata Nowak