Aktywny zimny łańcuch jako podstawa bezpiecznej farmalogistyki
Odpowiedzialność za produkty lecznicze oraz bezpieczeństwo i zdrowie odbiorców powinny być najważniejsze dla każdego operatora logistycznego. Dlatego, aby zapewnić lekom odpowiednią temperaturę, przechowuje i przewozi się je w warunkach kontrolowanych, obejmujących szeroki zakres temperatur: 15-25°C (ciepły łańcuch), 2-8°C (zimny łańcuch), poniżej -20°C (w suchym lodzie). Jeśli chodzi o zimny łańcuch, możemy wymienić jego dwa rodzaje: pasywny i aktywny. W pierwszym rozwiązaniu do transportu produktów leczniczych wykorzystuje się opakowania termoizolacyjne i wkłady chłodzące, które wpływają na zwiększenie gabarytów przesyłek. Dodatkowo kontrolowanie temperatury jest tutaj utrudnione, co zwiększa ryzyko utraty właściwości leków. W drugim rozwiązaniu zarówno magazyny, jak i flota, którą dysponuje operator logistyczny, są odpowiednio wyposażone w urządzenia grzewczo-chłodzące i przystosowane do przewozu leków w odpowiednich temperaturach. Nie bez znaczenia pozostaje również rozwinięta infrastruktura magazynowa, dzięki której leki są nie tylko przewożone, ale i przechowywane w odpowiednich warunkach, a także zaufani i przeszkoleni kierowcy, którzy zdają sobie sprawę z tego, jakie znaczenie ma sprawne i szybkie przeładowywanie przesyłek podczas upałów, kiedy temperatura w magazynie i luku ładunkowym jest zdecydowanie niższa niż na zewnątrz.
Know-how i kontrola temperatury
W magazynach i autach produktom leczniczym przez cały czas zapewniana jest odpowiednia temperatura, dlatego to sprawne i szybkie przeładowywanie towaru jest najważniejsze podczas upałów. To właśnie podczas obecności na zewnątrz, gdy panują tam wysokie temperatury, leki są najbardziej narażone na zmianę właściwości fizykochemicznych, a tym samym – ich utratę. Warto dodać, że podczas transportu przez cały czas kontrolowane są temperatury panujące w luku ładunkowym, które są transmitowane do Działu Temperatur. W sytuacji zbliżenia się temperatury do progów alarmowych, tzn. 3°C lub 7°C, kierowca otrzymuje alarm. Taka wiadomość jest także wysyłana do pracownika Działu Temperatur. W tym momencie kierowca może zmienić nastawy urządzenia chłodzącego. Po dostarczeniu przesyłki pracownik jest w stanie przekazać odbiorcy wydruk, na którym znajdują się szczegółowe dane dotyczące temperatury otoczenia panującego podczas całego procesu magazynowania i transportowania towaru, dzięki czemu odbiorca ma pewność co do tego, czy leki były przechowywane i przewożone w odpowiednich warunkach [1].
KOMENTARZE