Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Komentarz do opublikowanych 23 lutego rozporządzeń dotyczących wykazów leków refundowanych i planowanych aktualizacji wy
13.04.2007



Warszawa, 1 marca 2007r.
 

KOMENTARZ
do opublikowanych 23 lutego 2007 roku rozporządzeń dotyczących wykazów leków refundowanych i planowanych aktualizacji wykazów


Związek  Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA w dalszym ciągu stoi na stanowisku, iż:


  • Dotychczasowe zasady tworzenia wykazów leków refundowanych (kryteria włączenia poszczególnych cząsteczek) były niejasne i często niezgodne z polskim i unijnym prawem. Wyrażamy nadzieję, że przygotowywane nowe wykazy leków refundowanych zostaną sporządzone bez wad prawnych.
  • Liczba nowoczesnych cząsteczek objętych refundacją w Polsce jest zbyt niska, przez co dostęp polskich pacjentów do nowoczesnych leków pozostaje bardzo niewielki. Zapowiedzi Ministerstwa Zdrowia dodania do listy refundacyjnej 19 innowacyjnych cząsteczek to zdecydowanie zbyt mały krok w kierunku polepszenia sytuacji pacjentów.
  • Istnieją zastrzeżenia INFARMY, co do statusu Zespołu ekspertów pracującego w ramach Zespołu ds. Gospodarki Lekami, a w szczególności: przyczyn utajniania nazwisk osób wchodzących w skład tego zespołu, kryteriów włączania ekspertów do Zespołu oraz wytycznych, którymi kieruje się Zespół przy rekomendowaniu poszczególnych leków.


Zgodnie z wcześniejszymi oświadczeniami ZP INFARMA stoi na stanowisku, iż publikowane 23 lutego 2007r. rozporządzenia (wchodzące w życie 1 marca 2007r.) o wprowadzeniu nowych leków na listę leków refundowanych zostały przygotowane z naruszeniem procedury obowiązującej przy ustalaniu cen na leki (Ustawa z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach oraz Dyrektywa 89/105/WE o Transparentności). Potwierdzają to chociażby fakty przytaczane już w dotychczasowych oświadczeniach Związku, tj. nieterminowe rozpatrywanie wniosków refundacyjnych, które nie powinno przekroczyć 180 dni (producenci czekają nawet kilka lat). Brak jest również uzasadnienia wprowadzenia konkretnych grup terapeutycznych do wykazów i nieujawnienia kryteriów wprowadzenia nowych cząsteczek na listy. Niezgodny z Dyrektywą transparentności jest także brak możliwości praktycznego indywidualnego odwołania się firmy od podjętych decyzji refundacyjnych.


Jako ZP INFARMA wyrażamy głęboką nadzieję, że planowana kolejna lista leków refundowanych zostanie przyjęta zgodnie z polskim, jak i unijnym prawodawstwem.


ZP INFARMA nadal stoi na stanowisku, że dopisanie przez Ministerstwo Zdrowia do aktualnej listy 12 nowych cząsteczek i powiększenie grupy dostępnych leków generycznych nie poprawia sytuacji polskich pacjentów w dostępie do nowoczesnych terapii. Pacjenci w krajach sąsiadujących z Polską wciąż są w nieporównywalnie lepszej sytuacji, jeśli chodzi o dostęp do nowych leków. Wprowadzona 1 marca 2007 roku lista według wyliczeń firm badających rynek (IMS Poland i PharmaExpert) spowodują wzrost dopłat pacjentów do leków. Oznacza to, więc pogorszenie dostępu pacjentów do terapii.

Wyrażamy nadzieję, że polscy pacjenci wraz z zapowiedziami Ministerstwa Zdrowia powstania kolejnych wykazów leków refundowanych otrzymają w końcu realny dostęp do nowoczesnych terapii, taki jak maja pozostali pacjenci w Unii Europejskiej.


Warto również zwrócić uwagę na kwestię Zespołu ekspertów, który został powołany przez Zespół ds. Gospodarki Lekami przy Ministrze Zdrowia. Celem prac tego Zespołu było wypracowania optymalnej listy cząsteczek, którą następnie Zespół ds. Gospodarki Lekami miał utworzyć. Podczas opracowywania listy leków nieznane były jednak zarówno nazwiska osób wchodzących w skład Zespołu ekspertów, jak również kryteria wyboru jego członków. Nieznane pozostały także kryteria, jakimi kierował się Zespół ekspertów przygotowując swoje rekomendacje.

Oznacza, to więc, że w rzeczywistości nie wiadomo przez kogo i na jakiej podstawie podejmowane są decyzje dotyczące znacznych kwot (20% budżetu na ochronę zdrowia w Polsce/ budżet Narodowego Funduszu Zdrowia na leki wynosi około 7 miliardów złotych). Sytuacja taka potęguje atmosferę nieprzejrzystości i spekulacji wokół podejmowanych decyzji refundacyjnych.

Jako Związek Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA uważamy, że wiedza dotycząca zasad powstawania list refundacyjnych powinna być dostępna obywatelom. Jest to informacja publiczna, która jako taka nie powinna być utajniana. Informacje dotyczące procesu podejmowania decyzji refundacyjnych (wydatkowanie publicznych pieniędzy) niewątpliwie są informacją publiczną..

 

Jako organizacja zrzeszająca innowacyjną część przemysłu farmaceutycznego wyrażamy nadzieję, że pomimo licznych nieprawidłowości przy konstruowaniu aktualnej listy leków refundowanych, w trakcie prac nad następnym wykazem, Ministerstwo Zdrowia podporządkuje się zarówno polskim, jak i unijnym regulacjom prawnym. Oczekujemy, iż tak ważne dla przejrzystości systemu informacje dotyczące tego kto i na jakiej podstawie podejmuje decyzje refundacyjne nie będą tajne, a dostęp pacjentów do nowoczesnych leków zostanie realnie, a nie pozornie zwiększony.


Infarma
Związek Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA

Ul. Puławska 17 02- 515 Warszawa,
Tel. 022 852 82 30, faks 022 852 82 31
biuro@infarma.pl
www.infarma.pl
KOMENTARZE
Newsletter