Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Generyki zagarniają rynek w rekordowo szybkim tempie!
13.09.2012

Ciśnienie na promocję leków generycznych w stosunku do popularnych dobrze sprzedających się leków markowych jest w ostatnim czasie wyższe niż kiedykolwiek. Na początku sierpnia pisaliśmy o tym jak amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków i (FDA) jednego dnia, za jednym zamachem zatwierdziła pakiet dziesięciu leków generycznych – odpowiedników blockbustera koncernu Merck, Singulairu. Merck oszacował wówczas, że potencjalny spadek sprzedaży kwartalnej wyniesie około 90%. Najnowsze dane wskazują, że scenariusz ten potwierdził się, a sprzedaż flagowego leku na astmę i alergię Mercka spadła o prawie 90 % w ciągu zaledwie 4 tygodni!


Przeczytaj również:

Merck odnotuje 90 % straty?

Roche nie obawia się biopodobnej konkurencji?!


 

 - Odnotowaliśmy straty i szybki spadek sprzedaży – powiedział na spotkaniu z inwestorami Adam Schechter, prezes działu Ochrony Ludzkiego Zdrowia w Merck.

Jeszcze w lipcu Schechter zapewniał analityków, że utrata 90 % udziałów w rynku zajmie co najmniej dwa miesiące. Cóż, jak widać rzeczywistość dość ostro zweryfikowała te analizy, bowiem w przeciągu niespełna miesiąca sprzedaż Singulairu spadała o 87 %.

W ubiegłym roku Merck zarobił ponad 3,3 mld $ USD na sprzedaży Singulairu i był to bezsprzecznie najlepiej sprzedający się lek koncernu. Tylko w pierwszym kwartale 2012 roku zyski ze sprzedaży wyniosły ponad 1,4 mld $ USD.

Historia nie była przychylna także dla konkurencji. Jednym z ostatnich blocjbusterów, które utraciły ochronę patentową był Plavix, najlepiej sprzedający się lek na świecie. Patent Plavixu skończył się w maju, a już w drugim kwartale bieżącego roku Bristol-Myers odnotował 60% strat ze sprzedaży w ujęciu rocznym, do 701 mln $ USD.

Współczesne leki generyczne są w stanie zagarnąć ponad 90 % udział w rynku, zwłaszcza gdy tak wiele wersji danego preparatu trafia na rynek. Aricept firmy Eisai – preparat na symptomatyczne leczenie łagodnych lub średniozaawansowanych objawów choroby Alzheimera - odnotował natychmiastowy spadek swojej sprzedaży, w ciągu zaledwie kilku tygodni  od pojawienia się generycznych rywali na rynku. Marka posiadała 27% rynku. W przeciągu sześciu miesięcy, kiedy to pół tuzina generycznych odpowiedników zalało rynek, udziały Ariceptu spadły poniżej 10%.

 

Tomasz Sznerch

KOMENTARZE
news

<Kwiecień 2027>

pnwtśrczptsbnd
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
Newsletter