Fakty i mity o suplementach diety dla sportowców – kilka słów o HMB
25.10.2012

HMB – czyli kwas 3-hydroksy-3metylomasłowy jest organicznym związkiem chemicznym z grupy kwasów krótkołańcuchowych. Związek został po raz pierwszy odkryty w 1992 przez grupę badaczy pod  kierownictwem Stevena Nissana. Jest to związek powstający naturalnie w organizmie człowieka z aminokwasu – leucyny.

Na uwagę zasługuje fakt, że substancja bardzo rzadko jest spotykana w środowisku naturalnym i nie jest możliwe pobranie jej ze środowiska wraz z pożywieniem. Po okresie niezwykle intensywnych badań nad HMB związkiem stwierdzono, że bierze on czynny udział w regeneracji tkanki mięśniowej po intensywnym treningu oraz jest włączany w szlaku przemian biochemicznych związanych ze spalaniem tkanki tłuszczowej.

Nie wyjaśniono w zupełności fizjologicznego działania HMB i do dziś pozostaje to zagadką. Z biochemicznego punktu widzenia HMB zalicza się do grupy tzw. zaawansowanych produktów proteolizy i posiada zdolność hamowania enzymów odpowiedzialnych za katabolizm białek. Przypuszcza się, że cały proces jest związany z hamowaniem enzymu o nazwie Ubikwityna poprzez jego metyzację i unieczynnienie. Ubikwityna jest natomiast najsilniejszym enzymem katabolicznym jaki posiada ludzki organizm.

Hydroksymetylomaślan jest szczególnie polecany w początkowych etapach ćwiczeń dalsze jego stosowanie nie daje oczekiwanych efektów.

Suplement jest kierowany do szerokiej grupy sportowców lecz w szczególności dla kulturystów. Nie od dziś wiadomo, że intensywny trening paradoksalnie sprzyja rozkładowi białek mięśni szkieletowych naszego organizmu. Dlatego przy tego typu aktywności fizycznej ważny jest odpowiednio dobrany najlepiej indywidualny plan treningowy, zbilansowana dieta oraz suplementy.

Jak wynika z doniesień HMB jest bardzo skuteczny w początkowym okresie ćwiczeń i tu pojawia się pytanie dlaczego tylko w tym okresie? Każdy organizm, który po raz pierwszy styka się z nową, obcą dla siebie substancją reaguje na nią bardzo silne ponieważ po pewnym czasie na dany związek wyrabia się tolerancja - zaczynamy odczuwać coraz słabsze jego właściwości. Być może w tym tkwi sekret ogromnego popytu i podaży na HMB. Zachęceni wynikami w pierwszym okresie ćwiczeń sportowcy przyjmują coraz większą ilość tego suplementu.

Jak kształtują się ceny rynkowe HMB? Otóż HMB jednej z renomowanych firm w dawce 1000mg/kaps.- 300 kapsułek jest do nabycia w sklepach za niecałe 100zł.

Jedno jest pewne żaden suplement bez intensywnego treningu, odpowiedniej diety bogatej w białko, witaminy, makro- i mikroelementy nie da oczekiwanych rezultatów.

Podczas przyjmowania jakichkolwiek suplementów należy uważnie obserwować efekty ich działania gdyż granica pomiędzy związkiem, który jeszcze wykazuje działanie aktywne, a związkiem który już je utracił, potrafi być czasami bardzo cienka.

Mateusz Kula