Pierwsza edycja konkursu została ogłoszona w styczniu 2011 roku i od tego czasu impreza odbywa się cyklicznie. Młodzi naukowcy mają za zadanie przedstawić własną hipotezę naukową, a następnie przeprowadzić eksperyment oraz zaprezentować wyniki. Projekty wysyłane są do komisji idrogą nternetową. Warunek jest jeden – muszą być napisane w jednym z pięciu języków: angielskim, niemieckim, włoskim, hiszpańskim lub francuskim. Kryteria oceny obejmują sposób prezentacji ucznia, postawioną hipotezę, przeprowadzone badania, uzyskane dane oraz obserwacje i wyciągnięte wnioski. Nagrody otrzymują autorzy trzech najwyżej ocenionych projektów. Jest o co walczyć, bo zwycięzcy otrzymują wycieczkę na Wyspy Galapagos, stypendium w wysokości 50 tysięcy dolarów oraz praktyki w jednej z organizacji sponsorujących, a także wiele innych przywilejów dla siebie i swojej szkoły.
Oto tegoroczni zwycięzcy!
Nagroda główna
Projekt: Bakterie vs. problem głodu na świecie
Obserwacje bakterii brodawkowych występujących na roślinach grochu zainspirowały troje przyjaciół z Irlandii do stworzenia projektu, który ma rozwiązać problem kryzysu żywnościowego na świecie. Emer Hickey, Ciara Judge i Sophie Healy połączyli ze sobą dane z lekcji geografii o kryzysie żywnościowym z informacjami o zdolności bakterii brodawkowych do wiązania wolnego azotu i tym samym zaopatrywania w ten ważny pierwiastek roślin, na których występują. Przyjaciele postanowili przetestować wpływ bakterii brodawkowych na inne rośliny. Za pierwszy cel wybrali jęczmień i okazało się, że wydajność kiełkowania zboża w obecności bakterii brodawkowych wzrosła o 50% w porównaniu do upraw kontrolnych. W ciągu trzech lat zespół młodych naukowców przetestował 13 tysięcy różnych nasion i w każdym przypadku uzyskał pozytywny wynik.
Nagroda w dziedzinie informatyki
Projekt: Robot zainspirowany muszką owocówką
14-letni Mihir Garimella z Pittsburgha zaprojektował nowy system nawigacji dla robotów. Inspiracją były muszki owocówki, które zobaczył nad zgniłymi bananami. Wtedy to, młody naukowiec uświadomił sobie jak szybko działa system wizualizacji muszek, pomimo ich bardzo małych mózgów zawierających jedynie 1000 neuronów (dla porównania ludzki mózg zawiera ich około miliarda). Garimella opracował czujniki bazujące na podczerwieni i skonstruował mini urządzenie zaopatrzone w cztery śmigła. Czujniki pozwalają maszynie na lokalizację przeszkód, do których się zbliża i zwinne poruszanie się w terenie.
Nagroda za największą ilość głosów
Projekt: TALK – system komunikacji dla osób niepełnosprawnych
Arsh Shah Dilbagi z Indii wymyślił sposób przekształcania oddechów na kod Morse’a. Długość oddechu oznacza symbol w kodzie, który następnie jest przekształcany przez komputer w mowę. Młody naukowiec zaprojektował również kreatywny sposób nauki kodu Morse’a poprzez wykreślenie kresek i kropek z liter alfabetu. (zdjęcie obok)
Inne najciekawsze projekty
Budzik węchowy
17-latek z Francji opracował budzik zaopatrzony w mały wentylator oraz filtr, na który można nanosić różne olejki zapachowe. Kiedy następuje moment aktywacji alarmu, wentylator włącza się kierując powietrze na filtr. W ten sposób emitowany jest zapach, który ma obudzić użytkownika. Projekt nie jest jedynie gadżetem, gdyż zainspirowany został mieszkańcami domu opieki, którzy ze względu na uszkodzenia słuchu muszą być budzeni przez pielęgniarki. Badania pilotażowe w domu opieki wykazały, że zapach mentolu obudził 100% pacjentów w ciągu 2 minut.
Skuteczne zatrzymanie cyberprzemocy
Trisha Prabhu z Illinois stworzyła program wykrywający obraźliwe sformułowania. W momencie chęci opublikowania tego typu wypowiedzi program automatycznie wyświetla ostrzeżenie, że użyte sformułowania mogą być bolesne dla odbiorcy. Oprogramowanie, poza wymuszeniem chwili zastanowienia, daje również możliwość edycji tekstu.
Mikroskop z zestawu LEGO
13-latek z Ukrainy zbudował z zestawu LEGO Mindstorms mikroskop z dwoma obiektywami i czterema uchwytami przesuwnymi. Dodatkowe zamontowanie kamerek internetowych stwarza możliwość wykorzystania urządzenia przez nauczycieli np. do pokazania uczniom obrazów mikroskopowych na ekranie. Pomysł ma być rozwiązaniem dla szkół, które nie mają wystarczających funduszy na zakupu mikroskopu dla każdego ucznia.
Trzeba przyznać, że pomysły młodych naukowców są imponujące, a sytuacje z jakich czerpali inspiracje świadczą o ich wrażliwości i ponadprzeciętrnych zdolnościach obserewacji rzeczywistości. Wielkie brawa i gratulacje dla wszystkich uczestników Google Science Fair 2014!
Z niecierpliwością czekamy na kolejną edycję konkursu!
KOMENTARZE