Zdrowy tłuszcz w walce z otyłością
16.07.2007
Naukowcy zidentyfikowali komórkowy mechanizm, który kieruje produkcją „dobrych” komórek tłuszczowych, które produkują ciepło i wzmagają procesy metaboliczne organizmu. Odkrycie to, wykonane na modelu mysim, być może w przyszłości dostarczy nowych możliwości zapobiegania otyłości u ludzi.
U dorosłego człowieka prawie cała tkanka tłuszczowa złożona jest z białych komórek tłuszczowych, które magazynują (a nie uwalniają) energię, co sprzyja otyłości. Natomiast ”dobry” brązowy tłuszcz, przeważający u noworodków charakteryzuje się intensywnymi przemianami metabolicznymi, większym zapotrzebowaniem na tlen, oraz szybkim zużywaniem związków dostarczających energię. Większa proporcja tłuszczu brązowego do białego prawdopodobnie pozwala noworodkom na utrzymanie ciepła.
Grupa badaczy z Dana-Farber Cancer Institute w Bostonie zidentyfikowała białko, które tak wpływa na komórki tłuszczowe aby te przekształcały się w komórki brązowe. Białko to, PRDM16, występuje w dużych ilościach w brązowych komórkach tłuszczowych, a wprowadzenie konstruktów dla tego białka do komórek tłuszczowych spowodowało, że znacznie częściej stawały się one brązowe niż białe. Dalsze badania będą skupiały się na poszukiwaniu specyficznych leków, które będą mogły manipulować tym procesem u osób dorosłych.
Obecnie bardzo popularna jest chirurgia estetyczna, między innymi liposukcja pozwalająca na pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Zabieg ten może nieść ze sobą poważne powikłania jak stany zapalne, zator tłuszczowy czy uszkodzenia nerwów oraz wymaga długiej i męczącej rekonwalescencji. Być może w przyszłość inżynieria genetyczna pozwoli na wyeliminowanie skalpela i mniej inwazyjne poprawianie swojego wyglądu.

news@nature.com