Zastosowanie siRNA przeciwko VEGF w komórkach raka prostaty
29.11.2005

Zastosowanie siRNA skierowanego przeciwko VEGF w komórkach raka prostaty powoduje zahamowanie podziałów komórkowych i wzrostu guza.

Takie wnioski można wysnuć po lekturze artykułu: Vector-based RNA interference against vascular endothelial growth factor-A significantly limits vascularization and growth of prostate cancer in vivo autorstwa: Francesca Wannenes, Silvia Anna Ciafré, Francesco Niola, Gaetano Frajese and Maria Giulia Farace. Ukazał się on w Cancer Gene Therapy (2005) 12, 926–934. W pracy tej zastosowano siRNA do wyciszenia ekspresji genu kodującego nacyniowo-śródbłonkowy czynnik wzrostu (VEGF) w komórkach raka prostaty. Badania prowadzono in vitro oraz in vivo. Autorzy jako nośnik wykorzystali wektor. Według przedstawionych danych transdukcja plazmidem zawierającym siRNA skierowane przeciwko wszystkim izoformom VEGF drastycznie obniżało ekspresję białka w linii ludzkich komórek raka prostaty PC3. W konsekwencji komórki PC3 zostały pozbawione możliwości rozpoczęcia procesu angiogenezy. Autorzy twierdzą, że ich wektor daje takie same wyniki in vivo. Pojedyncza iniekcja nagiego plazmidu znacząco obniżyła zagęszczenie naczyń włosowatych w guzie w zwierzętach modelowych. Ponadto przyczyniła się do długoterminowego zahamowania wzrostu guza.

Źródło:Cancer Gene Therapy