Zagadka "nanolepkości„ rozwiązana.
28.06.2010
Naukowcy z Instytutu Chemii Fizycznej PAN (IChF PAN) odkryli nową zasadę fizyczną.
Na jej ślad natrafili badając prędkość poruszania się białek we wnętrzu żywych komórek. Naukowcy odkryli, że pomimo znacznie większej lepkości środowiska białka przemieszczają się niewiele wolniej niż w wodzie.

"Wiemy jednak, że białka w żywych komórkach poruszają się kilkaset tysięcy razy szybciej niż powinny. Udało nam się odkryć, dlaczego" - informuje prof. dr hab. Robert Hołyst z Instytutu Chemii Fizycznej PAN (IChF PAN).

Wielkość skali lepkości zależy od rozmiarów obiektów obecnych w płynie - w przypadku polimerów będzie to rozmiar kłębka polimerowego, w zawiesinie wirusów - długość pałeczki wirusa. "Jeśli cząsteczka polimeru ma rozmiar 10 nanometrów, wówczas każdy obiekt od niej większy, zanurzony w polimerze, będzie odczuwał lepkość makroskopową, a każdy mniejszy - nano" - wyjaśnia prof. Hołyst. Zmniejszenie rozmiaru płynącego obiektu o 10 nanometrów może się wiązać ze zmianą lepkości aż o 5-6 rzędów wielkości.

Jak informuje Instytut, pomiary przeprowadzono z użyciem najnowszych metod i przyrządów, tj mikroskop konfokalny z korelacją fluorescencji FCS (Fluorescence Correlation Spectroscopy).
"Ta młoda technika badawcza pozwala śledzić w ognisku lasera zachowanie pojedynczych cząsteczek białek w płynach o objętości mikrometrów sześciennych" - zaznaczono w komunikacie.

Z naukowego punktu widzenia badania nad nanolepkością mają znaczenie fundamentalne, ponieważ wpływa ona na tempo dyfuzji oraz limituje szybkość zachodzenia reakcji biochemicznych wewnątrz żywych komórek. Naukowcy z IChF PAN mają nadzieję, że ich odkrycie znajdzie zastosowanie w przemyśle, gdzie lepkość odgrywa kluczową rolę w wielu reakcjach biotechnologicznych. Nowa zasada fizyczna będzie miała również istotne znaczenie podczas konstruowaniu nanourządzeń.

Źródło: PAP- Nauka w Polsce