Wzrost wydajności procesu klonowania
03.07.2009
Klonowanie myszy stanowi część projektu badawczego, jaki naukowcy z UAB prowadzą, aby znaleźć nowe sposoby poprawy wydajności procesu klonowania.
Nuno Costa-Borges, Josep Santaló i Elena Ibáñez badają czy użycie kwasu walproinowego może przyczyniać się do wzrostu powodzenia klonowania przy użyciu transferu jądrowego, które obecnie wynosi ok.1% u myszy przy użyciu standardowych procedur. Kwas walproinowy jest inhibitorem enzymu - deacetylazy histonów, zlokalizowanego w jądrze komórkowym. Badania prowadzone do teraz pokazują, że inhibitory deacetylazy histonów przyczyniają się do wzrostu ekspresji genów, co sprzyja przeprogramowaniu jądra komórki somatycznej, które zostało przeniesione do cytoplazmy oocytu. Jednakże użycie go w procesie transferu jądrowego jest stosowane od niedawna. Po raz pierwszy użyto go 2 lata temu i badania do tego czasu były skoncentrowane na trichostatynie A, inhibitorze deacetylazy histonów, który istotnie poprawia wydajność klonowania myszy, podnosząc ją do 5 %.

Źródło: www.uab.es