Walka z chorobami ziemniaków
12.11.2007
Naukowcy z Uniwersytetu Cambridge odkryli, że inaktywacja pewnego genu Erwinia carotovora uniemożliwia rozwój choroby u roślin. Erwinia carotowora to patogen wielu gatunków roślin gospodarczych m.in. marchwii, pomidora, cebuli, ale najbardziej znana jest w sterfie umiarkowanej jako sprawca czarnej nóżki i mokrej zgnilizny ziemniaka. Czarna nóżka jest znaczącym problemem ekonomicznym, bardzo obniżającym plony, a mokra zgnilizna jest w szczególności problemem w przechowywaniu plonów, zwłaszcza w wilgotnych i ciepłych warunkach uwzględniając fakt, że większość odmian ziemniaków jest podatna na tę chorobę. Erwinia carotovora produkuje enzymy, które rozpuszczają ścianę komórkową gospodarza udostępniając składniki odżywcze, dzięki czemu możliwe jest przeżycie i rozwój bakterii. Naukowcy inaktywowali gen relA, który „pomaga” bakteriom rozpoznawać, czy w komórce roślinnej nie ma za mało składników pokarmowych, jeżeli tak- wówczas zdolność bakterii do „włamania” się w ścianę komórkową jest zablokowana. Produkcja enzymów degradujących ścianę komórkową jest nie tylko powiązana ze zdolnością sygnalizacji, ale także z odżywianiem bakterii. Jest to bardzo ważne odkrycie, zwłaszcza dla naukowców pracujących nad mechanizmami choroby i jej zwalczaniu, a także otwiera nowe drogi rozwoju prac dotyczących pestycydów. Zdobywając wiedzę na temat jak Erwinia carotowora powoduje zgniliznę roślin być może pozwoli na poznanie czynników zapobiegających patogenezie.

www.sciencedaily.com