W poszukiwaniu homologicznych sekwencji
01.02.2008
Siarczan heparanu (siarczan polisacharydu) jest cząsteczką, która otacza wiele białek znajdujących się na powierzchni komórki. Okazuje się, że ten związek chemiczny odgrywa ważną rolę w prawidłowej proliferacji embrionalnych komórek macierzystych. Możliwość wykorzystania określonych komórek macierzystych do celów terapeutycznych zależy w dużym stopniu od ich zdolności do podziałów i zdolności do przekształcania się w komórki „dorosłe” (korzystne jest, aby takie komórki nie różnicowały się zbyt szybko po podziale). Wielu naukowców próbowało już wcześniej znaleźć czynnik, od którego zależą te zdolności. Udało się znaleźć kilka białek i czynników wzrostu z tym związanych, jednak nie poznano dokładnego mechanizmu molekularnego. Wiele komórek macierzystych ma na swojej powierzchni siarczan heparanu – zainteresowało to japońskich naukowców i postanowili sprawdzić, co się stanie, gdy produkcja siarczanu heparanu zostanie zredukowana lub zablokowana. Okazało się, że przy braku tej substancji trzy główne białka (Wnt, FGF oraz BMP) związane z prawidłowym przebiegiem podziałów komórkowych nie działają poprawnie. To z kolei powodowało, że komórki dzieliły się wolniej i o wiele szybciej się różnicowały. Udało się więc udowodnić, że siarczan heparanu jest ważnym czynnikiem odpowiedzialnym za prawidłową proliferację i różnicowanie się komórek macierzystych.

Sasaki N. et al., J. Biol. Chem., Vol. 283, Issue 6, 3594-3606, February 2008.