Uniwersalne czerwone krwinki - koniec problemów z transfuzją
10.04.2007
Układ grup krwi AB0 został stworzony na podstawie występowania lub braku antygenów powierzchniowych erytrocytów – A i B. Grupa 0 nie zawiera żadnego antygenu i jest uznawana za uniwersalną, która po przetoczeniu pacjentom posiadającym inną grupą krwi, nie wywołuje zagrażającej życiu reakcji immunologicznej. Dlatego też, zapotrzebowanie na grupę 0 jest największe.
Międzynarodowa grupa badawcza pod kierunkiem Henrike’a Clausena z Uniwersytetu w Kopenhadze, wyizolowała dwa enzymy – glikozydazy – usuwające z krwinek antygeny A i B, i tym samym przekształcające grupy krwi A, B i AB w grupę 0. To wyjątkowe odkrycie stwarza możliwość uzupełnienia zapasów krwi na całym świecie, a przede wszystkim znosi ryzyko podania niewłaściwej grupy krwi pacjentom, co stanowi wciąż duże zagrożenie w transfuzjologii.
Pierwsze doniesienia o takiej metodzie pozyskiwania dodatkowego źródła krwi grupy 0 pojawiły się już w latach osiemdziesiątych, kiedy to odkryto w ziarnach kawy enzym usuwający antygen B. Chociaż odkrycie było obiecujące, co potwierdzały także pierwsze badania kliniczne, to niska wydajność enzymu nie pozwoliła na jego zastosowanie na dużą skalę.
Tymczasem grupa naukowców pod nadzorem Clausena przebadała 2500 ekstraktów grzybów i bakterii w poszukiwaniu enzymu o aktywności glikozydazy. Wyizolowano enzym usuwający antygen B, prawie 1000-krotnie wydajniejszy niż enzym wyizolowany z ziaren kawy. Dodatkowym sukcesem jest odkrycie enzymu usuwającego reszty glikozydowe antygenu A, również w neutralnym pH i z dużą wydajnością. Obecnie planowane są próby kliniczne w celu sprawdzenia bezpieczeństwa i wydajności zmienionych czerwonych krwinek.

www.nature.com