Transplanstacja komórek pnia do mózgu - czynniki wpływające na neuroregenerację
17.10.2007
Transplantacja pozyskanych ze szpiku kostnego zrębowych komórek mezenchymatycznych(MSCs -bone marrow-derived mesenchymal stromal cells) do uszkodzonego rdzenia kręgowego lub mózgu może dostarczyć korzyści terapeutycznych. Kilka modeli zniszczeń w obrębie ośrodkowego układu nerwowego zostało przebadanych w tym zakresie - w tym udar niedokrwienny, mechaniczne urazy mózgu oraz uszkodzenia rdzenia kręgowego u gryzoni, naczelnych a ostatnio u ludzi. Chociaż sugerowano, że różnicowanie MSCs w komórki linii neuronalnej może mieć miejsce tak in vivo jak i in vitro, to mało prawdopodobne jest to, że stanowi ten proces podstawę naprawy uszkodzeń w ośrodkowym układize nerwowym. Inne mechanizmy naprawcze mogę odgrywać tutaj zasadniczą rolę, a zaliczyć do nich należy przede wszystkim neuroprotekcję, stworzenie odpowiedniej niszy dla regeneracji, ekspresję czynników wzrostu i cytokin oraz wpływ unaczynienia na neuroregenerację. Mechanizmy te wspólnie, wraz z możliwością transplantacji komórek typu MSCs mogą stanowić w przyszłości doskonały środek terapeutyczny dla ludzi, których uszkodzenia OUN w tym momencie są nieuleczalne.

Bone Marrow Transplantation