Test sprzętu laboratoryjnego: Skanningowy mikroskop elektronowy PHENOM
Wychodząc naprzeciw potrzebom pracowników laboratoryjnych, na portalu Biotechnologia.pl, w ramach cyklu „Praktycy dla praktyków: testy sprzętu laboratoryjnego” publikujemy informacje o najnowszych testach sprzętu laboratoryjnego, które przygotowali pracownicy laboratoryjni specjalnie dla portalu Laborant.pl. Testy są opracowywane niezależnie od producenta, zawierają informacje dotyczące zastosowania, łatwości użytkowania, jak również konserwacji, utrzymania oraz obsługi posprzedażowej.

W kolejnej odsłonie cyklu "Praktycy dla praktyków" prezentujemy test skanningowego mikroskopu elektronowego firmy PHENOM, który przeprowadził dla portalu Laborant.pl pracownik Politechniki Warszawskiej z Wydziału Inżynierii Chemicznej i Procesowej.

Mikroskop elektronowy jest niewielkim i łatwym w obsłudze urządzeniem,  służącym do uzyskiwania obrazów powierzchni próbek stałych.Sprzęt stosowany jest do wstępnej obserwacji próbek różnych materiałów, między innymi: biologicznych, środowiskowych, metali, ceramicznych, polimerów, czy katalizatorów. Posiada on funkcje, dzięki którym możliwa jest poprawa jakości uzyskanych obrazów.

W laboratorium, w którym przeprowadzany był test, mikroskop wykorzystywany jest  do obrazowania włókien i filmów poliuretanowychwłókien polilaktydowychchitozanu, płaskich płytek ze stali nierdzewnej oraz stentów ze stali nierdzewnej. Jak przekazali pracownicy laboratorium, dla każdego z tych materiałów możliwe było uzyskanie ostrych obrazów dobrej jakości. W przypadku próbek ze stali nierdzewnej nie ma konieczności napylania materiałów warstwą przewodzącą (np. ze złota), a otrzymane obrazy pozwoliły na rozróżnienie poszczególnych ziaren mikrostruktury stali. Obserwacja próbek polimerowych wymaga wcześniejszego napylenia ich powierzchni warstwą przewodzącą. Urządzenie do napylania nie jest dołączone w zestawie.

Oprócz tego, przy pomocy mikroskopu Phenom można także uzyskać dobre obrazy próbek biologicznych. Nasz zespół uzyskał wysokiej jakości zdjęcia komórek ludzkich zadherowanych na materiałach polimerowych: fibroblastów na włókninach poliuretanowych i polilaktydowych oraz komórek śródbłonka na odpowiednio zmodyfikowanym filmie poliuretanowym. Konieczne jest standardowe utrwalenie preparatów (odwodnienie przy pomocy etanolu oraz utrwalenie aldehydem glutarowym lub tlenkiem osmu) a następnie napylenie warstwą przewodzącą. Na uzyskanych zdjęciach dobrze widoczna była morfologia komórek, natomiast nie można było zaobserwować poszczególnych białek błonowych.

Phenom to poręczny mikroskop elektronowy przydatny w obrazowaniu powierzchni materiałów stałych, takich jak włókna i filmy polimerowe, materiały metalowe (np. stal nierdzewna), ceramika, proszki w postaci tabletek. Możliwa jest analiza próbek przestrzennych (patrz pkt.1 - rozmiary próbki). Jest wyposażony w program o intuicyjnym interfejsie, a dostęp do wszystkich funkcji jest ułatwiony dzięki ekranowi dotykowemu. Dzięki podglądowi optycznemu znane jest położenie oglądanego miejsca na próbce. Pod obrazem elektronowym wyświetlane jest powiększenie i skala. Możliwe jest ręczne lub automatyczne ustawienie ostrości, jasności obrazu oraz kontrastu.

Dalsza część opisu sprzętu dostępna POD TYM ADRESEM