Świecące mitochondria komórek nerwowych
02.02.2007
Białko powodujące świecenie koralowców jest wykorzystywane przez naukowców z University of Maryland do uwidaczniania mitochondriów komórek nerwowych. Neurony są komórkami przewodzącymi impulsy nerwowe, do czego niezbędna jest energia produkowana właśnie w mitochondriach, działających w tym przypadku jak "elektrownie". Prawdopodobnie to właśnie defekty w mitochondriach prowadzą do chorób takich jak choroba Alzheimera i Parkinsona, a także do zmian w mózgu związanych z udarem oraz starzeniem się. Opracowana technika po raz pierwszy daje możliwość odróżnienia mitochondriów w neuronach od mitochondriów innych komórek w mózgu (komórek glejowych), a przez to dokładne sprawdzenie stopnia korelacji między uszkodzeniami mitochondriów neuronów a chorobami neurodegeneracyjnymi.

Przy pomocy inżynierii genetycznej naukowcy stworzyli myszy produkujące białkowy marker fluorescencyjny identyfikujący tylko mitochondria neuronów. Zielono-żółta fluorescencja jest widoczna w tkance mózgowej pod mikroskopem fluorescencyjnym. Ekspresja tego białka nie przeszkadza w normalnym funkcjonowaniu mitochondriów. Rozwijana technika to unikalny model in vivo pozwalający zrozumieć rolę mitochondriów dla przeżycia lub śmierci komórek nerwowych.

Następnym krokiem w zrozumieniu podłoża konkretnych chorób neurodegeneracyjnych może być skrzyżowanie skonstruowanych myszy z markerem fluorescencyjnym mitochondriów ze szczepami modelowymi dla różnych chorób neurologicznych. Pozwoliłoby to na obserwowanie "zachowania" mitochondriów w neuronach w mózgach zwierząt chorych. Dodatkowa możliwością nad którą również pracują naukowcy jest skonstruowanie podobnego markera dla komórek glejowych mózgu.

J Neurosci. 2006 Dec 20;26(51):13123-7