Sukces naukowców z Politechniki Gdańskiej
08.07.2004
Zespół naukowy prof. Jerzego Konopy z Katedry Technologii Leków i Biochemii Politechniki Gdańskiej zsyntezował związek chemiczny o nazwie imidazoakrydon C-1311.
Związek ten okazał się dobrze rokującym środkiem przeciwnowotworowym, został więc wprowadzony do badań klinicznych.

Doprowadzenie badanego związku do fazy badań klinicznych to duże osiągnięcie polskiego zespołu naukowego. Jest to ogromny sukces naukowców Politechniki Gdańskiej, ponieważ poszukiwanie potencjalnych środków przeciwnowotworowych to proces bardzo długi i złożony, zaś do dalszych badań kwalifikuje się bardzo mała liczba zsyntetyzowanych związków (statystyki pokazują, że z 20 tysięcy badanych związków tylko jeden ma szansę stać się zarejestrowanym lekiem). Zespół profesora Konopy od wielu lat prowadzi badania nad poszukiwaniem środków przeciwnowotworowych. Na drodze syntezy chemicznej otrzymuje się rocznie od 50 do 100 nowych związków, dla których określane są właściwości cytotoksyczne (czyli toksyczne w stosunku do utrzymywanych w hodowli komórek nowotworowych pochodzenia ludzkiego) oraz działanie przeciwnowotworowe w stosunku do nowotworów doświadczalnych u zwierząt. Szczegółowe informacje nt. leku dostępne są w dziale Farmacja/Nowe leki.