Stem Cells Spin o krok od rejestracji flagowego preparatu spółki
08.12.2011

Wraz z wiekiem tkanki organizmów ludzkich i zwierzęcych tracą swoje możliwości regeneracyjne. Zjawisko to stanowi istotny problem kliniczny, dlatego na całym świecie poszukuje się źródeł komórek macierzystych. Grupa wrocławskich naukowców jako pierwsza zgłębiła te tajniki i nie tylko odkryła obecność w porożu tych zwierząt komórek macierzystych, ale także w warunkach laboratoryjnych wyprowadziła stabilną linię komórkową.

Potencjał tego odkrycia i jego możliwości są tak duże, że nikt nie jest nawet w stanie sobie tego wyobrazić. To może to być panaceum na wiele problemów współczesnej medycyny i współczesnego świata– uważa Prof. Marek Bochnia, który wspólnie z dr. Markiem Cegielskim, dr. Wojciechem Dziewiszkiem i dr. Ireneuszem Całkosińskim są autorami tego sukcesu. Odkrycie zostało opatentowane, a komórki macierzyste nazwane MIC-1.

Wynalazki dotyczące nowej linii komórek macierzystych o symbolu MIC-1 wyprowadzonej z rosnących poroży jelenia szlachetnego były fundamentem powstania spółki Stem Cells Spin.

Nasza spółka posiada niskokosztową i skuteczną technologię hodowli komórek macierzystych, które posiadają bardzo duże możliwości w regeneracji rożnych tkanek. Dodatkową unikalną cechą naszych komórek jest to, że posiadają własności immunosupresyjne. Komórki te w zależności od miejsca aplikacji uczestniczą w regeneracji skóry, tkanki kostnej, chrzęstnej, aparatu więzadłowego. Po ich międzygatunkowym podaniu nie dochodzi do indukcji odpowiedzi immunologicznej. Wspólnie z AM i UP prowadzone są zaawansowane badania, celem opracowania skutecznych produktów dla kosmetologii, weterynarii i medycyny regeneracyjnej . Tradycyjne metody terapii komórkowej to długotrwały proces związany z pobraniem, namnożeniem i aplikacją namnożonych autologicznych komórek macierzystych. Nasz surowiec jest skutecznym narzędziem do natychmiastowego użycia, z pominięciem procedur stosowanych tradycyjnie w terapii komórkowej– mówi Janisław Muszyński, prezes Stem Cells Spin.

W 2010 roku Stem Cells Spin przekształciła się w spółkę akcyjną, a następnie zadebiutowała na rynku NewConnect. To pozwoliło na pozyskanie środków na dalszą działalność. Dziś naukowcy, dzięki biznesowemu wsparciu, mogą nadal pracować nad swoim unikatowym odkryciem w laboratorium firmy, które mieści się we Wrocławskim Parku Technologicznym.

Komórki macierzyste dają możliwość szerokiego pola zastosowań. Droga od pomysłu do przemysłu jest długa, kosztowna i ryzykowna, niemniej wydaje nam się, że jesteśmy w takim momencie naszego funkcjonowania, że te perspektywy rynkowe już są bardzo blisko – przyznaje Grzegorz Smak, dyrektor zarządzający Stem Cells Spin S.A.

Firma zakończyła właśnie kolejny etap badawczo-rozwojowy i jest już o krok od rejestracji specjalnych surowców opartych na komórkach macierzystych, które będą wykorzystywane w medycynie regeneracyjnej, weterynarii i kosmetologii.  Oznacza to, że w niedalekiej przyszłości z wielkiego potencjału odkrycia wrocławskich naukowców, będą mogli skorzystać wszyscy.

red. Blanka Majda