Sonda molekularna w diagnostyce chorób nowotworowych
14.09.2007
Innowacyjna technika oparta na zastosowaniu sondy molekularnej znakowanej fluorescencyjnym znacznikiem została opisana w czasopiśmie Nature Chemical Biology. Naukowcy ze Stanford University School of Medicine w USA odkryli technologię, która ma na celu poprawę diagnozy i leczenia raka i innych chorób. Głównym składnikiem sondy jest cząsteczka, która umożliwia wykrycie aktywnych enzymów proteolitycznych, które odmawiają posłuszeństwa i przestają działać w komórkach nowotworowych. Molekuła ta normalnie jest niewidoczna gołym okiem , ale dzięki przyczepionemu fluorescencyjnemu znacznikowi świeci po połączeniu z enzymem. Znacznik ten emituje swiatło w zakresie długości swiatła podczerwonego, które przenika przez skórę i jest wykrywalne przy użyciu specjalnej kamery. "Obecnie diagnostyka pozwalająca na wykrycie nowotworu np. raka piersi opiera się na mammografii,użyciu promieni rentgenowskich, które z kolei w rzeczywistości mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia nowotworu"powiedział Assistant Professor Galia Blum, autor przeprowadzonych badań. "Wedlug nas sondy te moga ostatecznie dostarczyc mniej bolesne i nieinwazyjne metody wykrywania nowotworow."

www.sciencedaily.com