Sieć modyfikacji transkrypcyjnych modulowana przez sRNA
18.10.2007
Istota regulacji post-transkrypcyjnej realizowanej poprzez aktywność małych, niekodujących RNA (small-nocoding RNAs) została potwierdzona tak w w organizmach pro- jak i eukariotycznych. Małe RNA (sRNA) regulują post-transkrypcyjnie ekspresję genów poprzez parowanie zasad z mRNA. Shimoni i wsp. użyli dynamicznej symulacji do scharakteryzowania tego modelu regulacji w porównaniu do regulacji transkrypcyjnej mediowanej prze oddziaływanie białko-DNA oraz białko-białko (modyfikacja posttranskrypcyjna). Wykazali oni, że ilościowo, regulacja w kontekście sRNA jest korzystna gdy potrzebna jest szybka odpowiedź na bodziec, a pomogły im w tym dane pochodzące od eksperymentalnej odpowiedzi komórek na warunki stresu. Analiza autorów wskazała że okres półtrwania kompleksów sRNA-mRNA i współczynnik ich tworzenia determinuje poziom docelowego białka. Rzuca to światło na to, że regulacja przez sRNA może dostarczać dokładnej regulacji i modulacji ekspresji genów. Dodatkowym atutem przedstawianej pracy opublikowanej w Cell research jest opracowanie sieci regulowanej przez sRNA w komórkach Escherichia coli. Autorzy połączyli ją z zespołem oddziaływań regulacji post-transkrypcyjnej. Integracja sRNA z pętlami sprzężeń zwrotnych dostarcza dokładniej i ścisłej represji, która jest wynikiem modyfikacji tak transkrypcyjnych jak i post-transkrypcyjnych.

Cell research