Samoloty napędzane biopaliwem z popularnego grzyba
Naukowcy z Uniwersytetu Stanu Waszyngton znaleźli sposób na produkcję paliwa lotniczego z grzyba z gatunku Aspergillus, którego naturalnym środowiskiem są rozkładające się liście, ziemia i gnijące owoce. Badacze mają nadzieję, że proces ten doprowadzi do ekonomicznie opłacalnej produkcji lotniczych biopaliw w ciągu najbliższych pięciu lat.

Zespół prowadzony przez prof. Birgitte Ahring, wykorzystał szczep Aspergillus carbonarius ITEM 5010 do wytworzenia węglowodorów – głównych komponentów ropy naftowej, podobnych do tych występujących w paliwach lotniczych. Aspergillus był najbardziej wydajnym syntezatorem węglowodorów będąc na diecie złożonej z owsianki, ale także słomy pszennej oraz niejadalnych resztek poprodukcyjnych z kukurydzy.

- Wykorzystanie grzybów do produkcji węglowodorów i biopaliw ma przewagę nad innymi metodami, ponieważ te organizmy pracują same, co pozwala na pominięcie wielu skomplikowanych procesów chemicznych wymaganych przez inne metody. Grzyby mają również duży potencjał do tworzenia paliwa o niskim koszcie produkcji – komentuje prof. Ahring, dyrektor Laboratorium Bioproduktów, Nauk i Inżynierii.

- Mamy nadzieję, że będziemy w stanie produkować dodatki do paliwa do silników odrzutowych, które mogą być stosowane bezpośrednio jako 50% mieszaniny z paliwem konwencjonalnym, a gdy już dostosujemy nasz szczep, być może nawet 100%. Aby to osiągnąć musimy „wytrenować” szczep tak aby produkował więcej składników paliwa, a mniej biomasy i nad tym obecnie pracujemy. Używamy narzędzi inżynierii genetycznej, które już udowodniły swoją skuteczność, dlatego mamy nadzieję, że w ciągu najbliższych dwóch lat otrzymamy użyteczny szczep, a w ciągu pięciu lat dowód koncepcji – tłumaczy dalej prof. Ahring.