Receptor adenozyny A1 uczestniczy we wzroście guza sutka - zastosowanie siRNA
29.11.2005

On-line ukazało się streszczenie artykułu RNA Interference Targeting of A1 Receptor-Overexpressing Breast Carcinoma Cells Leads To Diminished Rates of Cell Proliferation and Induction of Apoptosis autorstwa Asra Mirza, Andrea Basso, Stuart Black, Michael Malkowski, Lia Kwee, Jonathan A. Pachter, Jean E. Lachowicz, Yan Wang and Suxing Liu. Artykuł ukaże się drukiem w Cancer Biology & Therapy; December 2005, Vol: 4, Issue: 12

Artykuł przedstawia kolejny potencjalny target w terapii nowotworowej. Autorzy, aby sprawdzić czy receptory adenozyny A1 pośredniczą w karcenogenezie sutka, zmierzyli ekspresję receptora A1 w ludzkich komórkach nowotworowych i ludzkich skrawkach guzów sutka. Pomiary przeprowadzono za pomocą RT-PCR oraz analiz Western blot. Poziom mRNA zmierzono techniką RT-PCR. W porównaniu do prawidłowych komórek epitelialnych ekspresja mRNA receptora A1 we wszystkich zbadanych liniach komórkowych raka sutka była podwyższona. Do analizy ekspresji receptora A1 na poziomie białka zastosowano Western blot – poziom białka receptora A1 w porównaniu z tkanką prawidłową był wyższy w 15 (62,5%) na 24 skrawki. Aby poznać funkcję receptora A1, wyciszono jego ekspresję za pomocą siRNA w ludzkich komórkach nowotworowych MDA-MB-468. Analizy liczby komórek i stopnia inkorporacji [14C]-tymidyny pozwoliły na stwierdzenie, że zahamowanie ekspresji receptora A1 w komórkach MDA-MB-468 powoduje odpowiednio osłabienie wzrostu komórek oraz osłabienie tempa i liczby podziałów komórkowych. Analizy cyklu komórkowego wykazały, że usunięcie receptora A1 za pomocą siRNA uniemożliwiło przejście punktu restrykcyjnego G1 i prowadziło do znaczącej akumulacji komórek w fazach G2/M. Podobne wyniki dały badania na komórkach HeLa prowadzące do ich synchronizacji komórek. Odkryto, że w komórkach G2/M ekspresja receptora A1 ulega wyciszeniu, a zastosowanie siRNA wywołuje różną ekspresję wielu kluczowych regulatorów cyklu komórkowego, np.: akumulacja cykllinozależnego inhibitora kinazy p27 z towarzyszącym spadkiem ilości białek: CDK4 i cykliny E. Co więcej oprócz zahamowania podziałów komórkowych wyciszenie ekspresji receptorów A1 za pomocą siRNA powoduje śmierć komórek na drodze apoptozy, co wykazano analizą FACS i barwieniem anneksyną V.

Źródło:Cancer Biology & Therapy