Powstaje specjalistyczny ośrodek badań chorób cywilizacyjnych
11.02.2011

W Krakowie w ramach projektu „Biotechnologia molekularna dla zdrowia” ma powstać centrum, które zajmować się będzie poznawaniem molekularnych mechanizmów chorób, z użyciem wyposażonych w 170 urządzeń pracowni.

Około 130 naukowców będzie miało do dyspozycji 7 pracowni: laboratoria biotechnologii roślin, cystometrii obrazowej, proteomiki i transkryptomiki, inżynierii komórkowej i tkankowej, wirusologicznej diagnostyki molekularnej bank przechowujący próbki biologiczne oraz specjalistyczna zwierzętarnia.

Koszt realizacji projektu to ok. 29 mln i służyć będzie do znajdowania możliwości zapobiegania, diagnostyki i leczenia m.in. cukrzycy, chorób infekcyjnych i nowotworowych czy krążenia,

"Wdrożenie wyników tych badań w przemyśle farmaceutycznym i biotechnologicznym przynieść może nie tylko pozytywne efekty ekonomiczne, ale w dłuższej perspektywie może skutkować poprawą stanu zdrowia i jakości życia społeczeństwa"- informuje Magdalena Jagła z WBBiB.

Projekt daje mnóstwo możliwości, pozwoli na dostęp nowoczesnej aparatury wysokiej jakości nie tylko różnym specjalistom z Uniwersytetu Jagiellońskiego i Kakowskim ośrodkom akademickim i naukowym, ale pozwoli również na współpracę z firmami biotechnologicznymi czy farmaceutycznymi  z innych miast oraz zagranicy.

Planuje się m.in. opracowanie nowych metod analizy struktury komórek i interakcji badanych substancji z komórkami oraz stworzenie kompleksowego systemu analizy ekspresji genów. A także rozwój metody hodowli tkankowej skóry i badania pochodnych metabolitów roślinnych i barwników fotosyntetycznych, jako potencjalnych leków przeciwnowotworowych. Laboratoria umożliwią również zastosowanie nowych modeli zwierzęcych chorób i testowanie terapii eksperymentalnych.

Żródło: www.naukawpolsce.pap.pl