Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Pharmena wchodzi na New Connect - plany rozwoju spółki
14.07.2008
Spółka Pharmena jest doskonałym przykładem tego, że w biznesie procentują przede wszystkim pomysł i fachowa wiedza. Pharmena zamierza we współpracy z partnerami amerykańskimi wprowadzić na światowy rynek nowoczesny lek przeciwmiażdżycowy.
Badania prowadzone są w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie – Pharmena chce przeznaczyć na nie pieniądze pozyskane z przeprowadzonej w maju br. nowej emisji akcji serii B. Emisja została objęta niemal w 100 proc. co ważne – przez instytucje finansowe. Jeszcze w lipcu br. spółka zamierza wprowadzić do obrotu akcje na rynku alternatywnym NewConnect.

Odważna decyzja, rynkowy sukces
W tak specyficznym sektorze, jak branża farmaceutyczna, związek nauki i biznesu przynosi bardzo często bezcenne efekty – daje szansę na skuteczniejszą walkę z chorobami. Spółka Pharmena jest doskonałym przykładem wykorzystania wiedzy i doświadczenia polskich specjalistów w celu tworzenia innowacyjnych rozwiązań.
Pharmena powstała w 2002 r. Jej twórcą jest prof. Jerzy Gębicki, związany z Politechniką Łódzką. W latach 90. prowadził badania, dzięki którym odkrył, że niektóre cząsteczki mogą mieć właściwości lecznicze. Profesor postanowił zaryzykować – wraz ze współpracownikami założył własną firmę. Rozpoczęto produkcję preparatów dermokosmetycznych m.in.: szamponu na wypadanie włosów, żelu przeciwtrądzikowego i środka na oparzenia. Pod koniec 2004 r. rozpoczęto eksport produktów do krajów nadbałtyckich. Produkty Pharmeny okazały się strzałem w dziesiątkę: przychody firmy rosły z roku na rok. W 2006 r. spółka odnotowała obroty w wysokości 3,1 mln zł, a w 2007 r. - już 4,5 mln zł. W tym roku planowane jest zwiększenie sprzedaży do 5 mln zł i osiągnięcie 0,5-0,6 mln zł zysku netto.
Dzisiaj Pharmena specjalizuje się w produkcji dermokosmetyków: szamponu zapobiegającego nadmiernemu wypadaniu włosów DERMENA, produktów do skóry suchej i skłonnej do podrażnień ALLERCO, preparatów przeciwtrądzikowych ACCOS i żelu łagodzącego skutki  oparzeń termicznych i słonecznych THERMI.
W chwili obecnej najważniejszymi partnerami biznesowymi Pharmeny są: Polska Grupa Farmaceutyczna – lider na rynku dystrybucji aptecznej (ok. 22 proc. udziału w rynku), Polfa Pabianice – przedsiębiorstwo wchodzące w skład Polskiego Holdingu Farmaceutycznego (ok. 7 proc. udziału w rynku) oraz ICHEM, firma specjalizująca się w produkcji kosmetyków i suplementów diety, będąca częścią międzynarodowej grupy z siedzibą w Hiszpanii.

Nowy lek przeciwmiażdżycowy – ambitne plany Pharmeny
Chociaż Pharmena odniosła w Polsce rynkowy sukces, to jej założyciele stawiają sobie bardziej ambitne cele. W 2005 r. w Stanach Zjednoczonych wspólnie z partnerami amerykańskimi została zarejestrowana spółka, która rozpoczęła w USA i Kanadzie badania kliniczne nad lekiem przeciwmiażdżycowym. W projekcie bierze udział amerykański fundusz Domain Associates, który jest jedną z największych na świecie organizacji specjalizujących się w inwestowaniu w młode, obiecujące przedsiębiorstwa branży farmaceutycznej (fundusz zarządza aktywami o wartości 2,1 miliarda dolarów - firm inwestujących w sektor ochrony zdrowia).
Obecnie Pharmena Polska ma w amerykańskiej spółce 17,9 proc. udziałów. Pozostałe udziały należą do wspomnianego wyżej funduszu Domain Associates oraz m.in. do MVM Life Science funduszu typu venture capital inwestującym środki w przedsiębiorstwa zaawansowane technologicznie związane z przemysłem farmeceutycznym i usług medycznych. Fundusz obecnie zarządza aktywami o wartości ponad 300 milionów dolarów.

Zgodnie z przewidywaniami, prace nad tym projektem mają się zakończyć w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat. Jeśli wszystko będzie przebiegać planowo preparat ten może stać się pierwszym zarejestrowanym w Stanach Zjednoczonych lekiem, który został opracowany przez polskich naukowców. Rejestracja leku w Stanach Zjednoczonych oznacza uproszczoną procedurę rejestracji produktu w Europie i innych krajach świata.
Światowy rynek leków przeciwmiażdżycowych oceniany jest na 40 miliardów dolarów, z czego połowa przypada na rynek amerykański.

Pharmena wchodzi na New Connect
Przeprowadzona z sukcesem emisja akcji odbyła się w celu pozyskania dodatkowych funduszy na dalsze finansowanie badań w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie oraz na działalność marketingową obecnych produktów.
Spółka przeprowadziła nową emisję akcji serii B o wartości 13,6 mln zł – w ramach oferty prywatnej. Emisja została objęta przez 14 funduszy inwestycyjnych. Świadczy to o uznaniu oferty Pharmeny za wyjątkową, bo w przypadku rynku alternatywnego objęcie niemal całości emisji przez instytucje finansowe jest ewenementem. Cena emisyjna akcji serii B wyniosła 26 zł, a sama spółka została wyceniona na poziomie 162 mln zł.

Po nowej emisji struktura akcjonariatu Pharmeny kształtuje się następująco:
    43,65 % akcji – Polska Grupa Framaceutyczna;
    19,19 % - Jerzy Gębicki
    11,99 % - Konrad Palka
    8,15 % - Anna Sysa-Jędrzejowska
    8,10 % - instytucje finansowe
    4,80 % - ICHEM
    3,84 % - Jan Adamus
    0,28 % - pozostali akcjonariusze.

Obecnie Pharmena zamierza wprowadzić swoje akcje do obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych, na rynku New Connect aby akcjonariusze i inwestorzy finansowi mogli dokonywać bieżącej wyceny akcji spółki.

Profesjonalna kadra, ekonomiczny model biznesu
Jakie są silne strony Pharmeny? Oczywiście, profesjonalna kadra zarządzająca i współpraca z zespołem wybitnych konsultantów naukowych – to know-how legło u podstaw sukcesu spółki. Produkty firmy objęte są szeroką ochroną patentową na najważniejszych światowych rynkach. Pharmena w swojej ofercie ma wyłącznie produkty objęte ochroną patentową i cechujące się najwyższymi walorami użytkowymi.
Warto wspomnieć, że Pharmena inicjuje i wspiera badania naukowe. Aktywnie wspiera także projekty rozwojowe, ukierunkowane na nowe aplikacje i wdrożenia.
Dla inwestorów ważny jest sposób, w jaki firma prowadzi swoją działalność. Przyjęto nowoczesny, outsourcingowy model biznesu. Większość obszaru funkcjonowania przedsiębiorstwa została powierzona partnerom zewnętrznym – w samej spółce zatrudnione są 4 osoby. Model biznesu opiera się zatem przede wszystkim na elemencie kosztów zmiennych.

Dodatkowych informacji udzielają:
Konrad Palka 
Prezes zarządu
PHARMENA SA
Tel.: +48 42 67 76 190
konrad.palka@pharmena.com.pl

Anna Rybakowska
Starszy specjalista ds. PR
AM Art-Media Agencja PR Sp. z o.o.
Tel.: +48 22 522 20 44
Kom. 0509 556 542
arybakowska@art-media.com.pl
KOMENTARZE
Newsletter