Nowy rozdział w księdze klonowania?
18.01.2008
Komórki macierzyste uzyskane za pomocą transferu jądrowego stanowią obiecujące pole działań w medycynie regeneracyjnej i badaniu leków, których cel molekularny stanowią komórki. W badaniach grupy z firmy Stemagen, pracowano na komórkach jajowych uzyskanych od trzech młodych kobiet, które były dawcami komórek w cyklu zapłodnień in vitro. Te oocyty zostały podarowane firmie bez jakichkolwiek roszczeń finansowych. Dojrzałe oocyty, otrzymane po dwóch godzinach od aspiracji wewnątrzpochwowej były pozbawiane jader przy użyciu jednej z dwóch metod: aspiracji lub ekstruzji (wyciskania), po uprzedniej 45 minutowej inkubacji Cytochalazyną B. Stopień lizy oocytu oraz degeneracja nie różniły się pomiędzy obydwiema zastosowanymi metodami. Transfer jądrowy komórek somatycznych zastosowany dla embrionów został przygotowany przy użyciu dwóch linii męskich fibroblastów o normalnym kariotypie. Wysoki stopień formowania jądra (66%), wczesne rozszczepianie 947%) i formowanie blastocysty po inkubacji w podłożu z IVF. Jedna ze sklonowanych blastocyst została zanalizowana pod względem genetycznym (metody fingerprinting DNA i mtDNA) oraz DNA fingerprinting dwóch innych blastocyst wskazało, że one także znalazły się w kategorii komórek SCNT (somatic cell nuclear transfer). Blastocysty uzyskano także z ograniczonej liczby aktywowanych partenogenetycznie oocyst. Badanie to pokazuje po raz pierwszy, że komórki SCNT mogą dać początek ludzkim blastocystom ze zróżnicowanych komórek somatycznych i dostarcza nowych informacji o metodach, które mogą być potrzebne do osiągnięcia najwyższego poziomu w terapeutycznym klonowaniu komórek ludzkich.

Development of Human cloned Blastocysts Following Somatic Cell Nuclear Transfer (SCNT) with Adult Fibroblasts; Andrew J French, Catharine A Adams, Linda S Ande