Naukowcy zidentyfikowali pięć nowych genów odpowiedzialnych za rozwój choroby Parkinsona
14.02.2011

Najnowsze badania nad chorobą Parkinsona doprowadziły naukowców do identyfikacji pięciu nowych genów powiązanych z jej powstawaniem. Po przeanalizowaniu niemal 8 milionów możliwych mutacji genetycznych, badacze określili z maksymalną możliwą dokładnością pięć genów bezpośrednio odpowiedzialnych za rozwój tej zwyrodnieniowej choroby ośrodkowego układu nerwowego.

Wcześniej zostało zidentyfikowanych sześć innych genów, co dowodzi teorii, że choroba Parkinsona może być determinowana genetycznie. Odkrycie to nie oznacza, że nie będzie dla tych osób skutecznej terapii - specjaliści są zgodni, że dzięki temu są bliżej znalezienia odpowiednich leków. "Udało nam sie ustalić pewne istotne warianty genetyczne, występujące w chorobie Parkinsona" powiedział Nick Wood, profesor  Instytutu Neurologii University College London, jeden z pracowników naukowych, który prowadził badania. Po czym dodaje, że jeszcze nie udało im się ułożyć wszystkich elementów układanki.

Wood przewiduje, że test diagnostyczny może być gotowy w ciągu najbliższych kilku lat.

Jeszcze do  niedawna naukowcy nie byli pewni, co tak naprawdę powoduje chorobę Parkinsona. W głównej mierze obwiniali oni czynniki środowiskowe, takie jak ekspozycja na działanie substancji chemicznych albo doznane w przeszłości obrażenia.

Naukowcy przeanalizowali pod względem genetycznym próbki od ponad 12,000 ludzi cierpiących na chorobę Parkinsona i ponad 21,000 od ludności z Europy i USA. Wyniki dostarczyły następujących informacji: osoby z najwyższą liczbą mutacji w 11 genach miały 2,5-krotnie większe szanse na zapadnięcie na tą chorobę niż osoby z najmniejszą ilością mutacji.

Przeciętny człowiek ma 2,5% szansy na zachorowanie. Ryzyko to wzrasta do sześciu procent, gdy ktoś z bliskich chorował na chorobę Parkinsona.

Za przeprowadzone badania zapłacił m.in.  Państwowy Instytut Starzenia i Amerykański Departament Obrony, a wyniki zostały zaprezentowane w środowym wydaniu on-line czasopisma Lancet.

Parkinson to zwyrodnieniowa choroba mózgu, która ujawnia się, gdy komórki mózgowe nie wytwarzają dostatecznej  ilości chemicznej dopaminy.  Do objawów należą: drżenie kończyn, sztywność i powolność ruchu.  Na obecnym stanie wiedzy lekarze dysponują jedynie kilkoma lekami łagodzącymi objawy, ale nie ma żadnej skutecznej metody leczenia.  Choroba ta dotyka przeważnie ludzi po 50. roku życiu, jednak nawet młodsze osoby, na przykład takie jak aktor Michael J. Fox, również mogą zapaść na tę chorobę. Naukowcy twierdzą , że choroba Parkinsona jest najprawdopodobniej wynikiem złożonych interakcji czynników genetycznych i środowiskowych, dlatego tak ważne jest prowadzenie dalszych badań nad mechanizmem powstawania i rozwijania się tej choroby.

Źródło: www.news.yahoo.com