Naukowcy z Uniwersytetu Yale zidentyfikowali dwie nowe mutacje genetyczne, które powodują nadciśnienie
11.02.2011

Mutacje genetyczne są odpowiedzialne za wysokie ciśnienie u jednej trzeciej badanych pacjentów. Otrzymane wyniki badań są niezwykle istotnym krokiem do zrozumienia przyczyn wysokiego ciśnienia w krwi która jest rozpowszechniona zwłaszcza wśród mieszkańców Ameryki.

„Wyniki są ważnym krokiem w zrozumieniu przyczyn wysokiego ciśnienia krwi, które dotyka jednego na trzech Amerykanów” powiedział Richard Lifton, profesor i kierownik Zakładu Genetyki w Yale, profesor medycyny wewnętrznej i główny autor badań .Pięć do dziesięciu procent pacjentów cierpi na wysokie ciśnienie tętnicze spowodowane guzem nadnerczy, które produkują hormon –aldosteron. Usunięcie nowotworu jest formą leczenia nadciśnienia. Równie istotne jest zsekwencjonowanie genomu  nowotworów odpowiedzialnych za rozwój guza i porównaniu otrzymanych wyników do genomu zdrowego człowieka. Badania ukazały,  że jedna mutacja występuje w 8 z 22 badanych guzów. Aberracje powodują uwalnianie aldosteronu a także są odpowiedzialne  za powstawanie nowotworów . Odziedziczone mutacje tego samego genu są również przyczyną rzadkiej formy dziedziczonego ciśnienia tętniczego. Wyniki badań pokazują celowość sekwencjonowania całego genomu a nie tylko „podejrzanych” genów. ”Odkryty gen nie znajdował się na niczyjej liście z dopiskiem do zbadania. Przypadkiem trafiliśmy w dziesiątkę” .

Źródło: www.sciencedaily.com