„Gdy robisz kawę twój komputer szuka leku na malarię” [1]
Temat obliczeń rozproszonych przy użyciu komputerów domowych, jest dużej liczbie osób znany. Powstały na potrzeby projektu wykrywania pozaziemskiej inteligencji (SETI@home) system jest dziś wykorzystywany do wielu innych zastosowań - genomiki, , biochemii, matematyki, astronomii itd. wszędzie tam, gdzie potrzebne są duże ilości obliczeń.
Zasada działania systemu jest bardzo prosta. Serwer z Uniwersytetu Berkley wysyła do komputera osobistego "zamówienie" na pewne obliczenia. Są one wykonywane, gdy zużycie systemu jest minimalne np. podczas słuchania muzyki. W opcjach można szczegółowo zaznaczyć dopuszczalne zużycie procesora i pamięci, czas od ostatniej aktywności użytkownika, po którym program się włącza. Po wykonaniu obliczeń, komputer odsyła ich wynik.
Gry naukowe
Dużo gier video wymaga cech potrzebnych podczas prowadzenia badań: cierpliwości, dokładności, skupienia. Wciąż też metody rozpoznawania wzorców używane przez ludzki mózg są doskonalsze niż algorytmy komputerowe. Fakt ten postanowili wykorzystać pracownicy University of Washington's Center for Game Science. Grając w Foldit, który rodzajem pobudzenia intelektualnego przypomina popularne sudoku lub puzzle, oprócz rozrywki pomaga się rozwiązywać naukowe problemy w rzeczywistym świecie [2]. Celem gry jest zwijanie struktury wybranych białek w celu osiągnięcia najlepszego efektu (największej stabilności). Rozwiązania o najlepszej punktacji są dalej analizowane przez pracowników naukowych. Do najbardziej spektakularnych sukcesów projektu należy opracowanie modelu 3D proteazy z wirusa M-PMV wywołującego AIDS u małp. Graczom stworzenie go zajęło jedynie trzy tygodnie podczas, gdy oryginalne prace trwały piętnaście lat. Do podobnych programów należy EteRNA. W tym projekcie uczestnicy starają się stworzyć zdefiniowane kształtem cząsteczki RNA, przydatne później do budowy nanomaszyn [3].
Fani gier wymagających sprawnego oka oraz wyobraźni przestrzennej nie zawiodą się na produkcji stworzonej przez MIT oraz the Max Planck Institute for Medical Research: EyeWire. Zadaniem gracza jest określenie, na podstawie zdjęć mikroskopu dwufotonowego, sieci połączeń neuronalnych w siatkówce oka [4].
Także w dziedzinie wielokrotnego dopasowanie sekwencji DNA zdolności graczy wydają się pomocne. Poprzez obserwacje sposobu dopasowania przez człowieka struktur pierwszorzędowych DNA do zidentyfikowania regionów mogących być konsekwencją strukturalnych i ewolucyjnych powiązań pomiędzy sekwencjami, wprowadza się poprawki do maszynowych metod rozwiązywania tych problemów [5].
Blogi naukowe
W większości przypadków słowo blog kojarzy się ludziom z wspomnieniami nastolatek. Tymczasem rośnie ilość bardzo specjalistycznych blogów - także naukowych. Umieszczone są tam sieciowe dzienniki laboratoryjne, surowe dane z pomiarów oraz dyskusje na temat następnych doświadczeń. Zwolennicy systemu "open-research" wskazują, że wykorzystanie otwartych zapisów z eksperymentów, pozwala autorom na eliminacje błędów przed publikacją oraz przejrzystość istotną podczas badań nad kontrowersyjnymi hipotezami [6].
Zaproszenie na wykład
Więcej informacji na temat nietypowego użycia komputerów będzie można usłyszeć już dziś! Wykład "NAUKA W DOMU - SPOŁECZNOŚCIOWE PROJEKTY NAUKOWE" wygłosi profesor Lech Mankiewicz, dyrektor Centrum Fizyki Teoretycznej PAN i laureat tegorocznej Nagrody PAP i MNiSW dla "Popularyzatora roku".
17 grudnia 2012 r., godz. 18 w Kawiarni Skwer, Filia Centrum Artystycznego Trzciny, Krakowskie Przedmieście 60a, Warszawa [7]
Michał Laskowski
[1] http://boinc.berkeley.edu/
[3] http://eterna.cmu.edu/web/
KOMENTARZE