Nanogrządka - innowacyjny sposób hodowli komórek macierzystych
16.06.2010
Nanolitografia to nowoczesna technika litograficzna, która posłużyła naukowcom z University of Liverpool, Centre for Molecular Nanometrology i NanoInk Inc. do wytworzenia tzw. „nanogrządki”, czyli innowacyjnego sposobu hodowli komórek macierzystych z możliwością ich przekształcania w inne tkanki.

Ta nowoczesna metoda opiera się na wytwarzaniu na powierzchni złota grządek, które następnie wypełniane są odpowiednio ułożonymi nanocząstkami o średnicy około 70 nanometrów. Dodatkowo powierzchnie nanocząstek są w określony sposób zmodyfikowane chemicznie poprzez dodanie grup funkcyjnych: karboksylowych (-COOH), aminowych (-NH2) czy metylowych (-CH3).

Na tak przygotowane grządki różniące się grupami funkcyjnymi naniesione zostały komórki macierzyste. Efektem hodowli w „nanogrządkach” było uzyskanie stymulacji komórek macierzystych w określonym kierunku w zależności od rodzaju grupy funkcyjnej znajdującej się na nanocząstce.

I tak okazało się, że grupa aminowa stymuluje przekształcanie się mezenchymalnych komórek macierzystych w stronę tkanki kostnej. „Nanogrządki” mogą zatem stanowić nowoczesne narzędzie medycyny regeneracyjnej.

Źródło : PAP – Nauka w Polsce