Modyfikowany tytoń źródłem insuliny
01.08.2007
Amerykańscy naukowcy odkryli, że insulina, pochodząca z roślin uprawnych może rozwiązać problem cukrzycy u mysz. Uzyskane wyniki dają również nadzieję wielu ludziom dotkniętym przez tę chorobę.
Badacze pod kierunkiem prof. Daniella dowiedli, że w przyszłości insulina będzie mogła być pozyskiwana z roślin modyfikowanych genetycznie, a następnie stosowana w zapobieganiu lub też w leczeniu cukrzycy w jej późniejszych stadiach.
Modyfikacja tytoniu, dokonana przez naukowców, polegała na wprowadzeniu do rośliny genu insuliny. Kolejnym etapem było podanie zwierzętom zliofilizowanych komórek roślinnych. Pięciotygodniowe myszy chore na cukrzycę otrzymywały preparat w postaci proszku przez osiem tygodni. Po minionym czasie, u zwierząt stwierdzono prawidłowy poziom cukru - zarówno we krwi, jak i w moczu, a także zaobserwowano wydzielanie normalnego poziomu insuliny.
W bliskiej przyszłości naukowcy zamierzają podjąć dalsze badania, z użyciem sałaty zamiast tytoniu, jako rośliny tańszej i łatwiejszej w produkcji