Metoda izolacji poszczególnych mitochondriów pomocą w badaniu chorób mitochondrialnych
15.02.2011

Badacze z NIST (Narodowy Instytut Standaryzacji i Technologii w USA) w kooperacji z naukowcami z Gettysburg College opracowali metodę poszerzającą możliwości badania genetycznych chorób mitochondrialnych.

Metoda umożliwia ekstrakcję indywidualnych mitochondriów z poszczególnych komórek, co do tej pory było zadaniem wysoce problematycznym. Joseph Reiner, fizyk z NIST mówi: przez lata, najlepszą techniką do osiągnięcia tego celu była homogenizacja tkanki i analiza genetyczna mitochondriów z homogenatu. Ciężko określić wtedy, które mitochondria pochodzą z jakich komórek, a dokładnie to potrzebujemy wiedzieć. Sposób w jaki DNA mitochondrialne rozprzestrzenia się w komórkach i pomiędzy nimi jest póki co słabo poznany.

Zespół badawczy rozwiązał problem izolacji mitochondrium z konkretnej, zmutowanej komórki wykorzystując jednocześnie kilka ze znanych już wcześniej technik. Wykorzystano metodę użytą wcześniej do izolacji pojedynczych chromosomów z komórek ryżu, gdzie używa się impulsów lasera do nacięcia błony komórkowej. Kolejny laser służy jako mikropęseta do izolacji mitochondrium, które wreszcie zostaje odessane z pomocą mikropipety o średnicy jednego mikrometra.

Takie podejście pozwoliło na umieszczenie pojedynczego mitochondrium z wybranej komórki w probówce i przeprowadzenie na nim badań genetycznych.

Mutacje w DNA mitochondrialnym są bezpośrednio powiązane z dużą klasą chorób genetycznych. Uważa się, iż przeciętnie jedna na dwieście osób posiada mutacje mitochondrialne mogące spowodować chorobę. Związane mogą być one z poważnymi symptomami jak nagła utrata wzroku, słuchu, demencja czy napady epileptyczne.

Źródło:  www.nist.gov