Lecznicze właściwości aloesu
Aloes to sukulent, który posiada wyjątkowo liczne właściwości lecznicze. Jest rośliną bardzo docenianą zarówno w kosmetologii, dermatologii, jak i farmacji. Ma zbawienny wpływ na wiele chorób i schorzeń a jego potwierdzona skuteczność sprawia, że systematycznie zdobywa sobie coraz szersze grono zwolenników.

Aloes (Aloe vera) pochodzi z tropikalnych regionów m.in. Afryki i Madagaskaru. Obecnie możemy go spotkać także w Hiszpanii, Wenezueli, Australii, Meksyku i południowej części Ameryki Północnej. Ta niepozorna roślina o grubych liściach jest skarbnicą cennych dla zdrowia składników.

Aloes jako źródło mikroelementów i witamin

Miąższ tej rośliny składa się w prawie 98% z wody, a pozostałe 2% to ponad 200 składników o dużej aktywności biologicznej m.in.:

• pierwiastki: miedź, magnez, mangan, sód, potas, chrom, wapń, fosfor, cynk i żelazo (niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układów enzymatycznych w różnych szlakach metabolicznych oraz przeciwutleniacze)
  •  witaminy – witamina C, β–karoten, kwas foliowy, cholinę, α-tokoferol (związek wchodzący w skład witaminy E) oraz witaminy z grupy B (B1, B2, B6, B12 )
  • aminokwasy: alanina, arginina, kwas asparaginowy, kwas glutaminowy, glicyna, histydyna, hydroksyproliny, izoleucyna, leucyna, lizyna, metionina, fenyloalanina, prolina, treonina, tyrozyna, walina(wśród nich jest aż 7 z 8 aminokwasów egzogennych!)
  • enzymy tj. fosfataza alkaliczna, peroksydaza, katalaza, bradykinaza (wykazuje silne działanie przeciwzapalne), allinaza, celulaza, lipazy, amylaza, oksydazy, cyklooksygenaza,karboksylaza pirogronianowa oraz fosfataza alkaliczna
  • saponiny(związki z grupy glikozydów), wykazujące działanie odkażające i ściągające
  • nienasycone kwasy tłuszczowe: stearynowy, linolenowy, palmitynowy, linolowy i kaprylowy
  • związki działające przeciwbólowo, przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie: mleczan magnezu i lupeol (naturalny kwas salicylowy), sterole (kampesterol, β-sitosterol),związki siarkowe, fenole, kwas cynamonowy
  • lignina, która wspomaga przenikanie innych składników w głąb skóry
  • pochodne antrachinonowe(wykazują działanie przeczyszczające): kwas chryzofranowy, estry kwasu cynamonowego, aloina (barbaloina, izobarbaloina), emodyna, antracen, antranol i niektóre olejki eteryczne
  • cukry: polisacharydy (glukomannan, acemannan), które skutecznie stymulują układ immunologiczny monosacharydy (glukoza i fruktoza)  oraz  acetylowane pochodne cukrów.

Wpływ aloesu na układ pokarmowy – wyniki badań

Aloes jako roślina o dużym potencjale leczniczym jest obiektem zainteresowań wielu naukowców, zwłaszcza w aspekcie jego działania na układ pokarmowy.

W zakresie działania przeczyszczającego aloesu zostały przeprowadzone badania na szczurach, które opublikowano w czasopiśmie Biological & Pharmaceutical Bulletin. Uzyskane wyniki wykazały, że po podaniu aloesu w jelitach szczurów aloina (dokładnie jej odmiana barbaloina) była metabolizowana przez enzymy bakteryjne do aloe-emodyny-9-antronu. Stwierdzono, że nowy związek powodował zwiększenie zawartości wody w masach kałowych, pobudzał wydzielanie śluzu jelit i zwiększał ich perystaltykę, doprowadzając w efekcie do szybkiego wypróżnienia.

Natomiast w badaniach opublikowanych  w czasopiśmie Nutrition wykazano, że połączone działanie probiotyków (L.Rhamnosus GG) z żelem z aloesu może wpływać na obniżenie poziom złego cholesterolu (LDL) nawet o 40%. Jednocześnie zaobserwowano podniesienie poziomu dobrego cholesterolu (HDL) o 12%.

Ewelina Sapińska

Kulveer Singh Ahlawat, Bhupender Singh KhatkarProcessing, food applications and safety of aloe vera products: a reviewJ Food Sci Technol(September-October 2011) 48 (5): 525-533, doi: 10.1007/s13197-011-0229-z

Surjushe A, Vasani R, Saple DG. ALOE VERA: A SHORT REVIEW, Indian J Dermatol 2008; 53(4): 163–166, doi: 10.4103/0019-5154.44785

Shelton M. Aloe vera, its chemical and therapeutic properties. Int J Dermatol 1991; 30: 679–683.

Ishii Y, Tanizawa H, Takino Y. Studies of aloe. V. Mechanism of cathartic effect. (4). Biol Pharm Bull.1994 May; 17(5): 651-653.

M. Kumar, S. Rakesh, R. Nagpal, et al.Probiotic Lactobacillus rhamnosusGG and Aloe veragel improve lipid profiles in hypercholesterolemic rats. Nutrition, 2013, 29(3): 574–579