Leczenie niesłyszących
01.10.2008
Jednym ze sposobów na przywrócenie słuchu jest zastąpienie wadliwych komórek, nowymi, zdrowymi komórkami. Badania naukowców z Oregon Health and Science Univeristy pokazały, że powiazanych z funkcją słuchu komórek włosa, znajdujących się w części ucha wewnętrznego ssaków, zwanej ślimakiem. Uwaga naukowców skupiła się na niewielkich komórkach włosowych zlokalizownaych w części ślimaka zwanej narządem Cortiego. Od dawna wiadomo, że śmierć tych komórek powoduje utratę słuchu. W ciągu życia kazdego człowieka pewna liczba tych komórek ulega zniszczeniu lub śmierci zwyczajnie powodując stopniową utratę słuchu (proces ten można obserwować u osób starszych). Proces ten może być intensywniejszy u osób narażonych na długotrwałe działanie hałasu lub u osób cierpiących na niektóre choroby. Naukowcy z Oregon Health and Science Univeristy potrafią zwiększyć produkcję tych komórek poprzez transfer genu, zwanego Atoh1 do rozwijającego się wewnętrznego ucha myszy. Genowi temu towarzyszył gen markerowy – GFP. Dzięki niemu poznano miejsce ekspresji genu Atoh1 (miejsce ekspresji – narząd Cortiego, miejsce formowania się komórek wlosowych). Wynikiem transferu genu Atoh1 była zwiększona produkcja komórek włosowych, co mogłoby prowadzić do odzyskania słuchu. Badania w tym kierunku są kontunuowane.

Nature online publication 27 August 2008