Kultury 3D w terapii nowotworu trzustki
Naukowcy z Cold Spring Harbor Laboratory na łamach czasopisma „Cell” zaprezentowali metodę służącą odtworzeniu tkanki trzustki przy pomocy trójwymiarowego systemu (organoidu). Możliwe jest to przy zastosowaniu nie tylko modelu zwierzęcego, ale również z wykorzystaniem komórek wyizolowanych od pacjentów. Prezentowanie badania dają nadzieję w przyszłości na rozwój spersonalizowanej terapii leczenia nowotworów trzustki lub innych schorzeń przebiegających z niszczeniem jej struktury.

W opublikowanym na łamach czasopisma „Cell” artykule, naukowcy z Cold Spring Harbor Laboratory we współpracy z The Lustgarten Foundation oraz Hubrecht Institute and President of the Royal Netherlands Academy of Arts and Sciences zaprezentowali metodę umożliwiającą stworzenie trójwymiarowej kultury komórkowej. W swoich analizach autorzy skupili się na odtworzeniu struktury nowotworu trzustki. Umożliwiło to prześledzenie, w jaki sposób zdrowe komórki są przekształcane w procesie nowotworzenia do komórek nowotworowych. W przyszłości umożliwi to tym samym stworzenie nowych rozwiązań terapeutycznych, w oparciu o medycynę spersonalizowaną.

Rak trzustki stanowi jeden z nowotworów złośliwych o wzrastającej częstości występowania. W Stanach Zjednoczonych zajmuje piąte miejsce pod względem ilości zgonów z tego powodu. W Polsce, każdorocznie notuje się około 3 0000 nowych zachorowań. Rak trzustki bardzo długo nie daje objawów, bądź są one niespecyficzne. Z tego powodu, śmiertelność jest wysoka, ponieważ najczęściej pacjenci są odpowiednio diagnozowani w zaawansowanym stadium choroby, kiedy guz jest nieoperacyjny oraz przerzutowy.  Do czynników zwiększających ryzyko zachorowania na ten typ nowotworu wyróżniamy: palenie papierosów, cukrzyca, przewlekle zapalenia trzustki, otyłość.

Jak podkreślają naukowcy, hodowla komórek trzustki, zarówno tych prawidłowych jak zmienionych nowotworowo, nie jest prosta. - Obecnie  gruczolakorak trzustki badany jest na podstawie badania linii komórkowej hodowanej w monowarstwie w specyficznych naczyniach hodowlanych – tłumaczy dr Lindsey Baker z Tuverson Laboratory. - Jednakże pojedyncze komórki niezbyt dobrze znoszą taką hodowlę bez wprowadzania dodatkowych mutacji. W naszym organoidalnym systemie dodanie do medium hodowlanego specjalnego żelu umożliwia przeżycie i rozmnażanie normalnych komórek przewodu trzustkowego. Ponadto, w warunkach In vivo zarówno zdrowe jak i zmienione nowotworowo komórki trzustki wykazują polarność, niezbędną do ich prawidłowego funkcjonowania biologicznego. Nasz organoidalny system hodowlany przeznaczony jest do jak najlepszego odtwarzania takich warunków. Zawieszenie komórek trzustki w żelu zapobiega ich kontaktowi z tworzywem sztucznym. Wpływa to na eliminację silnej presji rośnięcia w postaci monowarstwy i pozwala utrzymać polaryzację całej kultury.

Testowany w badaniach model organoidu umożliwił stworzenie struktury trójwymiarowej tkanki, zapewniając dokładniejsze odwzorowanie oraz stworzenie doskonałego modelu do badania zachodzących podczas nowotworzenia zmian. Prezentowany model stanowią wyłącznie komórki kanałowe, rosnące w charakterystyczne struktury sferyczne, wypełnione substancją żelową oraz czynnikami wzrostowymi i włóknami łączącymi.

- Nasze organoidalne kultury oferują wiele nowych możliwości w kwestii badań nad nowotworem trzustki – podkreśla dr Lindsey Baker. - W odróżnieniu od tradycyjnych metod hodowli,  technika ta pozwala na propagację normalnych, nienowotworowych komórek przewodu trzustki. Oznacza to iż uzyskaliśmy możliwość porównywania obu typów komórek, co może zostać wykorzystane w kontrolowanych eksperymentach in vitro. Ponadto, istnieje możliwość ich modyfikacji i transplantacji w modelu zwierzęcym w celu testowania w jakich warunkach dochodzi do rozwoju guza.

W prezentowanych badaniach wykorzystano nie tylko komórki pochodzące z modelu zwierzęcego, ale również wyizolowane podczas biopsji od pacjentów. To podejście umożliwia stworzenie odpowiedniego modelu 3D dla każdego z chorych  oraz analizę każdego przypadku, w celu stworzenia optymalnej terapii.

- Organoidalne hodowle z próbek guzów ludzkich mogą być wytwarzane w stosunkowo krótkim czasie. Z tego powodu nasza metoda może umożliwić stosowanie „zindywidualizowanego” podejścia w leczeniu raka trzustki – podsumowuje dr Sylvia Fernandez Boj z Hubrecht Institute for Developmental Biology and Stem Cell Research. – Na przykład, wiele różnych terapii może być testowanych przy użyciu tych struktur w celu określenia, która z nich najlepiej zabija komórki nowotworowe. Informacja ta może być następnie wykorzystana w celu wybrania najlepszego leczenia dla pacjenta. Ponadto, takie hodowle mogą być również wykorzystywane do szybkiego screeningu nowych terapii w przypadku raka trzustki. Jesteśmy bardzo podekscytowani z potencjalnych możliwości tych hodowli. Obecnie pracujemy nad dalszym ich rozwojem.

1. Sylvia F. Boj, Hans Clevers, David A. Tuveson et all.” Organoid Models of Human and Mouse Ductal Pancreatic Cancer”. Cell, 2014