Kultura komórek nerkowych in vitro - alternatywa dla dializ
01.03.2011

Hodowla komórek nerkowych in vitro prowadzona jest przez naukowców z Eindhoven University of Technology i University Medical Center Groningenw Holanadii. Komórki spełniają poprawnie swoje funkcje i są w stanie z powodzeniem oczyszczać krew. Sukces udało im się osiągnąć dzięki opracowaniu syntetycznej bioaktywnej membranie, której struktura przypomina błony znajdujące się w ludzkiej nerce.

Nerki są bardzo istotne w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Oczyszczają krew z toksycznych produktów przemiany materii, gdy zawodzą konieczne są dializy. Nie jest to jednak technika doskonała, gdyż jest mało efektywna, a jej zdolność do oczyszczania krwi w stosunku do zdrowych nerek wynosi tylko 15 do 20%.

Schorzenia związane z niewydolnością nerek są poważnym problemem dotyczącym wielu osób na świecie, a dializy wykonywane muszą być bardzo często, co jest niezwykle kłopotliwe dla pacjentów.

Na postęp w badaniach pozwoliła opracowana membrana, którą cechuje odpowiednia struktura i aktywność biologiczna. Składa się z błony nanowłókien, które są częścią większej wielkości włókien, a struktura ta jest podobna do ludzkiej błony nerek. Komórki nerki rosną na tej włóknistej błonie. W celu podtrzymania ich funkcji, na dłużej niż kilka dni, dodano odpowiednich bioaktywnych sygnałów w postaci małych peptydów.

Dr Patricia Dankersma również nadzieję, że w przyszłości wyhodowane komórki nerek, będą w stanie produkować także hormony, normalne wytwarzane przez nerki. Są one ważne przy tworzeniu czerwonych krwinek.

Źródło: www.sciencedaily.com